RAW در مقابل JPEG قسمت اول
نوشته شده توسط : آتلیه کودک
تقابل فرمت پوشه RAW و JPEG ممکن است یکی‌از داغ‎ترین موضوعات در عکاسی دیجیتال باشد . البته آیا این مسئله از به عبارتی ابتدا قیمت دعوا کردن را دارد؟ آیا حقیقتا یکی‌از آن‎ها از دیگری خوب تر است؟ آیا چه بسا تفکر نیکی است که فقط از یک کدام از آن‎ها استعمال کنید؟ عکاسی نوزاد
درین مقاله قصد داریم هر دو فرمت را بررسی کنیم , به طور شخصی آن‎ها را تعریف کنیم و نقاط ضعف و قوت آن‎ها را بگوییم تا به شما یاری دهد آن‎ها را از یکدیگر تشخیص دهید و یک توشه برای مدام به‌این مشاجره خاتمه دهیم . برگزاری جشن تولد کودک
1 ) فرمت RAW چیست؟ 
RAW در واقع یک تیتر همگانی است که مشتمل بر صدها پسوند فولدر مختلف مثل NEF و NRW برای دوربین‎های نیکون , CRW , CR2 و CR3 برای دوربین‎های کنون و ARW , SRF و SR2 برای دوربین‎های سونی می‎شود . 
محبوب‎ترین نرم‎افزارهای دستکاری عکس‌ می‎توانند این فایل‎ها را بگشایند . گرچه , بعضا از شرکت‎ها مدام الگوریتم‎های فایل‎های RAW خویش را تغییر و تحول می‎دهند , در سود این برنامه‎ها می بایست برای مطمئن شدن از سازش با آن‎ها دائما به‎روزرسانی نمایند . 
RAW از بینش فنی داده‎هایی را در بر می‎گیرد که از سمت دوربین پردازش نشده‎اند . این فرمت پوشه کلیه جزئیات یک تصویر را با به کار گیری از فشرده‎سازی سوای اتلاف ( lossless compression یا این که سوای تغییر‌و تحول در محتوا ) ثبت می‎کند . با این وجود , کماکان قبلی از اینکه بتوانید آن را مشاهده کنید و به اشتراک‎ بگذارید بایستی تبدیل شود . 
در حین بازنویسی عکس روی کامپیوتر همگی اطلاعاتی که فایل‎های RAW در اختیار دارا‌هستند به شما آزادی متعددی می‎دهند . در حقیقت , یک فولدر RAW 12 بیتی می تواند 68 میلیارد رنگ را ثبت نماید . یعنی چه بسا بعد از بازنویسی بخش اعظم جزئیات تصویر را نگهداری خواهید کرد . 
نکات قوت پوشه RAW : 
• از فشرده‎سازی فارغ از اتلاف به کارگیری می‎کند , به این ترتیب تمامی داده ها بصری که دوربین ثبت می‎کند نگهداری می‎شوند و تصاویری روشن و کیفیت خوب با کیفیت ایجاد می‎شوند . 
• دارنده دامنه دینامیک بالا است , براین اساس می‎توانید فارغ از افت کیفیت تصاویر را در سطح بعد از پردازش دستکاری نمائید . 
• دربردارنده داده‎های متا است , بدین ترتیب می‎توانید پیکربندی نوردهی که به کارگیری کردید را بررسی فرمایید . 
• قابلیت و امکان تغییر‌و تحول آن‎ها نیست , بدین ترتیب می‎توانید از آن تحت عنوان مدرکی به کار گیری نمائید که در یک عکس هیچ تغییری داده نشده است . 
نکات ضعف فرمت RAW : 
• پردازش نشده است , بدین ترتیب برای بازدید این پوشه می بایست آن را به فرمت . JPEG ( به میزان کافی زمینه مسخره است ) یا این که . TIFF تبدیل نمائید . 
• فضای بیشتری را اشغال می‎کند . 
• سرعت لبریز شدن یاد بافر دوربین را دوچندان می‎کند , بدین ترتیب نمی‎توانید سریعا پی درپی عکس بگیرید . 
• فاقد قابلیت و امکان استانداردسازی است , براین اساس سازش فایل‎های متعدد RAW فی مابین برنامه‎های دستکاری عکس شاید به یک نقص‌ تبدیل شود . 
2 ) فرمت پوشه JPEG چیست؟ 
JPEG مخفف عبارت «گروه مشترک کارشناسان گرافیک» است , مجموعه مسئول ساخت این فرمت پوشه پر اسم و رسم که دیدنی است بدانید معرفی آن در سال 1992 انجام شد . به یقین عمده اشخاص JPEG شناخته‎شده‎ترین فرمت فولدر برای تصاویر است که در تمامی جا از آن به کارگیری می‎شود از تصاویری که در اینترنت منتشر می‎کنیم گرفته تا تصاویری که با دوربین‎های گوشی خویش می‎گیریم . 
JPEG از فشرده‎سازی اتلافی ( lossy compression ) ( یا این که برگشت‎پذیر ) استعمال می‎کند تا به صورت موثری تصاویر گرفته شده به وسیله دوربین‎های دیجیتال یا این که بقیه دستگاه‎ها نظیر اسکنرها را ذخیره‎ نماید و نمایش دهد . یعنی منجر از میان بردن کمی جزئیات در یک تصویر می‎شود تا تماشا و ذخیره‎سازی آن را ساده‎تر نماید . 
نرخ فشرده‎سازی را می‎توان از روش دوربین یا این که یک نرم‎افزار دستکاری عکس تغییر تحول اعطا کرد . با گزینش فشرده‎‌سازی کم , بخش اعظم جزئیات در تصویر شما محافظت خواهد شد البته مقدار فولدر بزرگ‎تر خواهد بود.
 




:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: