سرعت شاتر چیست قسمت سوم
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

در این میان، سرعت‎های شاتر از 1/100ام ثانیه تا یک ثانیه باز هم نسبتا آهسته در نظر گرفته می‎شوند. ممکن است نتوانید بدون ایجاد لرزش دست آنها را کنترل کنید، به ویژه نزدیک به پایان ثانیه اول. همچنین، این قضیه تا حد زیادی بستگی به لنزهای شما دارد. بعضی از لنزها مانند نیکون با طول کانونی 70 تا 200 میلیمتری و گشادگی دریچه دیافراگم f/2.8 از فناوری‎های لرزشگیر خاص تصویر (که همچنین به اسم فناوری کاهش لرزش شناخته می‎شود) استفاده می‎کنند که به عکاسان کمک می‎کند زمان عکاسی با دوربین روی دست عکس هایی با سرعت‎های بسیار آهسته شاتر بگیرند. دیگر لنزها فناوری کاهش لرزش ندارند که به این معناست که باید از قانون تقابل (reciprocal)  استفاده کنند تا مشخص کنند سرعت شاتر چقدر طولانی باید باشد بدون این که به علت لرزش دوربین موشن بلور به وجود آید. همچنین مهم است بدانید که چطور دوربین را نگه دارید. آتلیه کودک

نحوه تنظیم سرعت شاتر

اکثر دوربین‎ها خودکار به صورت پیشفرض سرعت‎های شاتر را مدیریت می‎کنند. زمانی که شاتر در حالت «خودکار» قرار دارد، سرعت شاتر  (و همچنین گشادگی دریچه دیافراگم و ایزو) بدون دخالت عکاس توسط دوربین انتخاب می‎شود. گرچه، عکاس اگر لازم باشد باز هم می‎تواند به صورت دستی سرعت شاتر را به روش‎های زیر تنظیم کند:بهترین آتلیه عکاسی بارداری
•    با تنظیم دوربین در حالت «اولویت شاتر» عکاس سرعت شاتر را انتخاب می‎کند و دوربین خودکار گشادگی دریچه دیافراگم را تنظیم می‎کند.
•    با تنظیم دوربین در حالت «دستی»، کاربر به صورت دستی گشادی دریچه دیافراگم و سرعت را انتخاب می‎کند.
در هر دو حالت، می‎توان ایزو را به صورت خودکار یا دستی انتخاب کرد
در اکثر موارد، پیشنهاد می‎کنیم به دوربین اجازه دهید سرعت شاتر صحیح را برای شما انتخاب کند. با این حال، مواظب باشید تا موشن بلور بیش از حدی در تصویر به وجود نیاید (یا فریز حرکتی انجام نگیرد که به دنبال محو کردن آن هستید).
نحوه پیدا کردن سرعت شاتر
آیا می‎دانید چطور متوجه شوید که سرعت شاتر دوربین روی چه عددی تنظیم شده است؟ معمولا پیدا کردن سرعت شاتر بسیار ساده است. در دوربین‎ها صفحه‎ای وجود دارد که سرعت شاتر معمولا در بالا گوشه سمت چپ قرار گرفته است که در تصویر زیر دور آن خط کشیده‎ایم:
اگر دوربین شما مانند بعضی از مدل‎های رده ابتدایی دوربینهای DSLR یک نمایشگر ال‎سی‎دی در بالای خود ندارد، می‎توانید در نمایاب نگاه کنید که در آن سرعت شاتر در گوشه پایین سمت چپ قرار می‎گیرد. اگر دوربین شما نه نمایاب و نه نمایشگر دارد، مانند بسیاری از دوربین‎های بدون آینه، می‎توانید سرعت شاتر را به سادگی با نگاه به صفحه پشتی ببینید.
در اکثر دوربین‎ها، سرعت شاتر مستقیما به شکل کسری از یک ثانیه نشان داده نخواهد شد، بلکه معمولا یک عدد معمولی است. زمانی که سرعت شاتر طولانی‎تر از یک ثانیه یا مساوی با آن است، چیزی شبیه به 1” یا 5” را خواهید دید (علامت " نشان‎دهنده یک ثانیه کامل است).
اگر هنوز نمی‎توانید سرعت شاتر را پیدا کنید، دوربین خود را در حالت «Aperture Priority» قرار دهید و مطمئن شوید که گزینه تنظیم خودکار ایزو را خاموش کرده‎اید. سپس، دوربین را از سمت محیط تاریک به سمت نواحی روشن بگیرید. عددی که تغییر خواهد کرد سرعت شاتر خواهد بود.





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: