عکاسی با نوردهی طولانی قسمت آخر
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

قبل از قرار دادن فیلتر در جلوی دوربین، به حالت فوکوس دستی جابه‎جا شوید و از نمای زنده (Live View) برای فوکوس دستی استفاده کنید. اگر با استفاده از آن راحت نیستید می‎توانید از حالت فوکوس خودکار هم استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید قبل از گرفتن عکس به حالت دستی برگردید.
اگر این کار را فراموش کردید و دوربین زمان گرفتن عکس هم چنان از فوکوس خودکار استفاده می‎کند، متوجه خواهید شد که دوربین قادر به فوکوس نیست چون تمام چیزی که می‎تواند ببیند به رنگ تیره است. بنابراین مهم است به محض شروع عکاسی به حالت فوکوس دستی برگردید. آتلیه عکاسی
پیش از استفاده از فیلتر یک مرحله دیگر وجود دارد یعنی گرفتن یک عکس آزمایشی. با این کار مطمئن می‎شوید که عکس شارپ است و می‎دانید بدون فیلتر چه سرعت شاتری ایده‎آل است. زمان محاسبه سرعت شاتر با استفاده از فیلتر به یادآوردن این عدد مهم است. آتلیه نوزاد

گرفتن عکس

حال زمان تغییر تنظیمات دوربین رسیده است. تنظیمات دوربین خود را در حالت عکاسی دستی قرار دهید و گشادگی دریچه دیافراگمی که در تصویر آزمایشی استفاده کرده بودید را نگه دارید. معمولا عدد اف ایده‎ال برای عکاسی منظره بین 7.1 و 13 است. اما به نوع تصویری که می‎خواهید بگیرید بستگی دارد.
ایزو باید تا جای ممکن پایین نگه داشته شود و چون از سه‎پایه استفاده می‎کنید باید در حدود 100 باشد.
زمان استفاده از یک فیلتر ده گامی، یا فیلتری که به اندازه کافی لازم است برای سرعت شاتر بیشتر از 30 ثانیه تیره باشد، سرعت شاتر خود را در حالت «Bulb» (در بعضی از دوربین‎ها «Time») قرار دهید. به طور خلاصه، بالب شاتر را تا زمانی که دکمه آن فشار داده شود باز نگه می‎دارد. به همین دلیل است که باید یک آزادکننده شاتر داشته باشید. یعنی می‎توانید شاتر را با هر سرعتی که خواستید استفاده کنید چه یک ثانیه است چه 10 ساعت.
ممکن است فکر کنید چطور باید سرعت شاتر را محاسبه کنید زمانی که فیلتر اجازه به ورود نور کمتری می‎دهد. این شاید سخت‎ترین بخش عکاسی با نوردهی طولانی باشد اما با دیدن نور بیرون آگاهی از سرعت شاتر سخت نیست.
دو راه برای محاسبه این قضیه وجود دارد، هر دو نتیجه یکسانی در اختیار شما قرار می‎دهند ولی یکی ساده‎تر و سریع‎تر است (اما من پیشنهاد می‎کنیم مدل سخت‎تر هم یاد بگیرید تا نحوه عملکرد آن را بدانید) و ابتدا آن را معرفی می‎کنم.
استفاده از فناوری به نفع خود
فناوری هم آزاردهنده و هم مفید می‎تواند باشد. برای عکاسی با نوردهی طولانی ابزاری وجود دارند که زندگی شما را ساده‎تر می‎کنند. اگر گوشی‎هوشمند دارید اپلیکیشنی به اسم NDCalc را باید دانلود کنید.
این اپ به صورت خودکار سرعت شاتر صحیح را براساس سرعت شاتری که بدون استفاده از یک فیلتر نیاز دارید، محاسبه می‎کند. به همین دلیل است که سرعت شاتر استفاده شده در عکس آزمایشی خود را باید به یاد بسپارید.
این اپلیکیشن شمارشگر معکوسی دارد تا بدانید چه زمانی نوردهی را تمام کنید (بسیار مفید است اگر از یک آزادکننده شاتر ارزان و حالت بالب استفاده می‎کنید).
روش دوم اندکی سخت‎تر است ولی برای درک کاری که واقعا انجام می‎دهید الزامی است. این روش آن قدر سخت نیست ولی در ابتدا کمی گیج‎کننده است.
اگر مطلب را تا الان با دقت خوانده باشید می‎دانید که از فیلتر ND ده گامی نور 1000 مرتبه کمتر عبور می‎کند.
یعنی این فیلتر ND به شما اجازه می‎دهد سرعت شاتر خود را تا 1000 مرتبه طولانی کنید. بنابراین اگر از سرعت شاتر 1/125 استفاده می‎کنید شما حالا می‎توانید آن را به 8 ثانیه افزایش دهید. اگر از 1/30 استفاده کرده‎اید می‎توانید از 32 ثانیه استفاده کنید!
جمع‎بندی
اگر قصد عکاسی با یک فیلتر ND 10 گامی را دارید باید یک چیز را بدانید یعنی: ممکن است نیاز باشد از سرعت شاتر حتی طولانی‎تر از چیزی که محاسبه کرده‎اید، استفاده کنید. مطمئن شوید در زمان خوبی تنظیمات دوربین خود را مشخص کرده‎اید تا بتوانید چند تصویر آزمایشی خوب بگیرید.
زمانی که سرعت شاتر را حساب کردید، یک تصویر آزمایشی دیگر اما این مرتبه با زمان نوردهی صحیح و استفاده از فیلترها بگیرید. به سادگی اگر تصویر تیره یا روشن است خودتان متوجه خواهید شد که باید سرعت شاتر را افزایش یا کاهش دید.
تکنیک عکاسی با نوردهی طولانی واقعا جالب است اما درک کامل تمامی جوانب مختلف آن زمان می‎برد. به یاد داشته باشید، اگر با نوردهی 300 ثانیه‎ای عکاسی می‎کنید، صدها عکس نخواهید گرفت!





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: