عکاسی با نوردهی طولانی قسمت دوم
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

دستیابی به نوردهی طولانی با فیلترهای ND
یکی دیگر از تجهیزات مفید برای این نوع عکاسی فیلتر کاهنده نور (چگالی خنثی یا ND) است. با آن که اگر در شب عکاسی می‎کنید نیازی به این فیلترها نیست، اما از آن‎ها در عکاسی منظره برای نوردهی طولانی‎تری یا در طول روز استفاده زیادی می‎شود. این فیلترها از نظر قدرت بسیار فرق دارند بنابراین فیلتر مناسبی را انتخاب کنید که افکتی که می‎خواهید در عکس خود داشته باشید را فراهم کند. عکاسی بارداری
فیلترهای ND در دو مدل هستند: فیلترهای مربعی شکل و فیلترهای پیچی که داخل یک نگه‎دارنده فیلتر قرار می‎گیرند. هر کدام مزایای خاص خود را دارند ولی طبق تجربه، من استفاده از سیستم فیلتر مربعی شکل را ترجیح می‎دهم.آتلیه بارداری
دلیل این که از فیلترهای پیچی به فیلترهای مربعی‎ شکل رو آوردم این بود که اغلب اوقات در آن واحد از بیشتر از یک فیلتر استفاده می‎کنم، معمولا یک فیلتر ND معمولی و یک فیلتر ND مدرج. سیستم‎های فیلتر به شما اجازه می‎دهند فورا پشته‎ای از 2، 3 یا حتی 4 تصویر به وجود آورید. علاوه بر این، فیلترهای ND مدرج به نسبت فیلترهای مربعی بهتر هستند چون شما می‎توانید به آسانی آن را با افق هم‎طراز کنید.

برندهای زیادی وجود دارند که بهتر است قبل از خرید کمی در مورد آن‎ها تحقیق کنید. بسیاری از فیلترها کالر کست‎های غلیظی دارند و با آن که به سادگی در مرحله پس از پردازش می‎توان آن را رفع کرد ولی می‎تواند کاملا آزاردهنده باشد.

قیمت بین این فیلترها از 50 تا 300 دلار متغیر است و اغلب اوقات تفاوت بین مدل‎های ارزان (البته نه ارزان‎ترین) و گران قابل توجه نیست.
2 گام، 6 گام، 10 گام: چه تفاوتی با هم دارند؟
ممکن است این اصطلاحات را قبلا شنیده باشید: 2 گام، 6 گام یا 10 گام. این‎ها قدرت فیلتر را تعریف می‎کنند و مقدار گام‎ها به شما می‎گوید چقدر می‎توانید سرعت شاتر را افزایش دهید.
10 گام در بین عکاسان زیادی، به ویژه آن‎هایی که تازه با تکنیک عکاسی با نوردهی طولانی آشنا شده‎اند، بسیار محبوب است. اگر می‎خواهید تصاویری با آب‎های ابریشمی و ابرهای رگه‎رگه به دست آورید، فیلتر 10 گامی به شما اجازه خواهد داد از سرعت شاتری استفاده کنید که هزار برابر طولانی‎تر از سرعت شاتر معمولی است. به عبارت دیگر، استفاده از آن میزان نور ورودی به سنسور را تا 1000 مرتبه کاهش می‎دهد. واقعا شگفت‎آور است. به جای استفاده از سرعت شاتر1/60  ثانیه می‎توانید از 16.7 ثانیه استفاده کنید!
طبق تجربه من در کار با بعضی از فیلترها، یک فیلتر 10 گامی ممکن است در واقع نزدیک‎تر به 11 گام باشد. فیلترهای با این قدرت باعث می‎شوند حتی امکان استفاده از سرعت شاتری در حد چندین دقیقه وجود داشته باشد.
استفاده از آزادکننده شاتر
تجهیزات نهایی که پیشنهاد می‎کنم بخرید آزادکننده شاتر است. اگر از میزان نوردهی کمتر از 30 ثانیه استفاده می‎کنید، خرید آن الزامی نیست ولی همیشه خرید آن را توصیه می‎کنیم تا سطح حرکت ناخواسته کم شود.
برای این نوع تصاویر خرید یک آزادکننده شاتر ارزان کافی است.
ممکن است بعدا به فکر خرید یک مدل مجهز تایمر و مکانیسم قفل کردن هم بیافتید.





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: