عکاسی دراماتیک
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

قبل از هرچیز ، درک مفهوم دراماتیک در کنار لفظ عکاسی ، از اولویت بالایی برخوردار است . از این ژانر پر طرفدار چقدر اطلاعات دارید ؟  معمولا در چه محیطی پیاده می شود ؟ اگر با علم عکاسی غریبه نباشید ، حتما میدانید که عکاسی در ژانر های مختلفی در حال پیاده سازی است . اینکه شما به عنوان عکاسی وارد چه ژانری می شوید ، صد در صد به علاقه و استعداد شما وابسته است . وقتی روی یک ژانر خاص متمرکز می شوید ، ایده های خلاقانه در انتظار شما خواهد بود . کافیست ژانر جذابی مثل عکاسی دراماتیک ، در فضای باز انجام شود ، یک شاخه متمایز تشکیل می دهد به نام عکاسی دراماتیک فضای باز یا dramatic outdoor photography
از این ژانر بی نظیر ، پرتره های محیطی که با سبک دراماتیک تلفیق شده اند ، حسابی بازار  عکاسی را تحت الشعاع خود قرار داده و در آرشیو عکاسی عکاسان نامداری رخ نمایی می کنند .
این  پرتره های محیطی با نمایش اکستریم لانگ شات ، عموما نمای گسترده تری از سوژه و صحنه اطرافش را به نمایش می گذارند . در این نوع عکس ها ، عموما روی سوژه و صحنه ، به صورت همزمان تمرکز می شود و کادربندی با دقت مضاعفی صورت میگیرد . عکاسی بارداری
هرچند این سبک عکاسی ، مورد استقبال عکاسان اروپایی و آمریکایی واقع شده ، اما عکاسان آسیا و خاورمیانه نیز چندان بی تمایل به این سبک عکاسی نیستند و میتوان ادعا کرد عکاسی دراماتیک در کل جهان در حال رشد و خودنمایی است. آتلیه عکاسی 
اگر شما هم جزو افرادی هستید که این مقاله نقطه عطف آشنایی شما با این ژانر هیجان انگیز است و میخواهید به این ژانر وارد شوید ، دو راه پیش روی شماست :
مسیر اول : استفاده از نور مصنوعی

در این روش از نور مصنوعی شدید در فضای باز برای خنثی کردن نور آمبیانس سوژه کمک گرفته می شود . برای ورود به عکاسی دراماتیک در فضای باز ، باید نور مجموعه فلاش ها به گونه ای به سوژه تابیده شود که سوژه اصلی به عنوان روشن ترین و واضح ترین بخش تصویر باشد . با این ترفند ، توجه بیننده در ثانیه اول ، جلب سوژه اصلی می شود .
این مسیر ، مناسب عکاسانی است که در شرایط اضطرار قرار دارند و زمان کافی برای عکاسی دراماتیک ندارند اما اغلب در دمادم صبح ، عصر و نزدیک غروب خورشید انجام می شوند . عکاسی دراماتیک در این ساعات نشان می دهد که استفاده از نور مصنوعی  ، رابطه تنگاتنگی با ساعات طلایی عکاسی برقرار کرده است .

مزیت استفاده از این روش ، اینجاست که زحمت سر و کله زدن با نرم افزار های ویرایشگر را از دوش عکاس برمیدارد . زیبایی تصاویر دراماتیک در این روش ، تا حد زیادی وابسته به تنالیته رنگی آسمان و‌ محیط است به طوری از برنامه فتوشاپ برای  ایجاد سچوریشن  بی نیاز می شوید .

البته استفاده از ویرایشگرها در این روش ، به طور کامل نقض نشده ؛ در واقع نظر عکاس است که حرف آخر را می زند .
مسیر دوم : استفاده از نور طبیعی

حتما حدس زده اید که در روش دوم ، احتمالا با اصول حرفه ای تری مواجه هستید ؛ حدستان تا حدودی درست است . در این روش ، به پردازش تصاویر در ویرایشگر ها نیاز پیدا خواهید کرد . در این روش ، نور طبیعی حرف اول را میزند . در واقع در این روش خبری از نور مصنوعی نیست و تمام سوژه و صحنه مورد نظر ، با نور سنجی نور طبیعی نوررسانی می شود .

حتما برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید اکثر عکاسان مدلینگ و فشن که اقدام به عکاسی در فضای باز میکنند، اغلب به سراغ روش دوم نمیروند چراکه این گروه از عکاسان ، علاقه ای به ترکیب بندی محیط در کادر تصویر ندارند و معمولا با Overpowered کردن سوژه ، آنرا به مرکز توجه تصویر نزدیک می کنند . اما در مقابل ، تا دلتان بخواهد  عکاسان فضای باز به این روش علاقه دارند .
به طور کلی برای هر ژانری از جمله ژانر دراماتیک ، سه اولویت مهم وجود دارد :

    شناخت ابزار اولیه
    نورپردازی صحیح
    اصول ترکیب بندی

فقط ژانر دراماتیک ، یک نکته ظریف و اساسی اضافه بر دیگر ژانر ها دارد آنهم خلاقیت است . حتما میگویید خلاقیت در تمام سبک های عکاسی حائز اهمیت است اما این را بدانید که در دراماتیک ، اولویت نخست را به خود اختصاص داده است . اگر میخواهید خالق آثار بکر دراماتیک باشید ، ایده های جدید و خلاقانه را فراموش نکنید.
منبع:

عکاسی





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: