به جای تغییر دوربین ، دیدگاهتان را تغییر دهید
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

با توجه به بازار فعلی و نوسانات قیمت ، عکاسی تبدیل به یک هنر لذت بخش و در عین حال گران قیمت شده است . اما آیا واقعا تجهیزان گرانقیمت و آنچنانی ، تبحر در عکاسی را ضمانت می کند ؟ اگر شما هم جزو افرادی هستید که فکر می کنید خرید یک دوربین جدیدتر و منطبق با علم روز دنیا ، مشکلات ریز و درشت عکاسی شما را حل می کند ، سخت در اشتباهید و خواندن این مقاله برایتان واجب است . عکاسی نوزاد
وقتی به یک فرد ، صفت عکاس اتلاق می شود منظور فردی نیست عکاسی را به عنوان شغل خود انتخاب کرده ، در واقع عکاس فردی است که با امکانات موجود ( دوربین و علم و مهارت) مطلوب ترین نتیجه مصور را از یک صحنه یا سوژه ثبت نماید .برگزاری مراسم جشن تولد

همه عکاسان به طور درونی تمایل به ارتقا و بهبود هنر عکاسی خود در بازه های زمانی مشخص دارند اما کافیست چند صباحی نتیجه مطلوب خود را دریافت نکنند تا بلافاصله فکر تغییر دوربین و تجهیزات عکاسی خود بیوفتند . در واقع این راه حل ، تنها سرپوشی است روی مشکلات ریز و درشت عکاسی تان !

تمایل درونی عکاسان همواره خواهان پیشرفت محسوس در عکاسی است و این مورد اجتناب ناپذیر است اما ایجاد تغییر و تحول روی ابزار ها و تجهیزات عکاسی هیچ گاه رویایشان را به حقیقت تبدیل نمی کند .
اگر مدتی است که به رکود خلاقیت در عکاسی گرفتار شده اید ، اگر می خواهید شاهد تغییرات محسوس و سریع السیری در عکاسی تان باشید ، ۴ راهکار ساده شما را در این مسیر همراهی می کند :
نگاهتان را به دوربینتان تغییر دهید :
به محضی که فکر تغییر دوربین در ذهنتان جوانه زد ، این سوال را از خود بپرسید که آیا بر دوربین فعلی ام اشراف کامل دارم ؟ از تمام قابلیت ها و امکاناتش اطلاع دارم ؟
تکنیک و ترفند های نهفته اش را کشف کرده ام ؟
به عنوان یک عکاس ، چقدر زمان برای بررسی عمیق و موشکافانه دوربینتان صرف کرده اید ؟

اگر بدون هیچ تلاشی ، توقع دارید دوربینتان معجزه کند ، سخت در اشتباهید . برای عکاسی که قصد برقراری ارتباط مستقیم با دوربینش را نداشته باشد ، دوربین جدید یا قدیمی چندان فرقی ندارد .
اطمینان داشته باشید که دوربینتان بد نیست :
عکاسی ، به تصویر کشیدن احساسات خوب و زیبای عکاس در مورد سوژه و صحنه های زیباست . در واقع بخشی از زیبایی تصاویر ، از حس زیبای عکاس نشات گرفته ؛ حالا تصور کنید عکاس به کلیدی ترین ابزار خود برای ثبت زیبایی ها اعتماد نداشته باشد و از آن راضی نباشد . آیا نتیجه عکاسی ، رضایت بخش خواهد بود . قطعا خیر .
این را بدانید که عکس های بسیاری در دنیای هنری عکاسی جاودان شده اند و امروزه هنوز هم مورد استقبال قرار گرفته اند که با دوربین های معمولی ثبت شده اند .
انچه یک عکس را به ذات هنری اش نزدیک می کند ، نه کیفیت دوربین و قابلیت های فنی آن ، بلکه مهارت عکاس و احساسات مثبت او نسبت سوژه و صحنه عکاسی است . این اوصاف حتی عکاسی با دوربین موبایل های هوشمند هم نمی تواند هنر نهفته در وجود عکاس را خاموش کند .
بهترین مرجع برای کشف زیر و بم کارکرد دوربینتان ، سایت کمپانی سازنده دوربین است . هرچند استفاده از سایت های دیگر نیز خالی از لطف نخواهد بود !
به اصول و قواعد عکاسی متکی باشید :
بسیاری از عکس های شگفت انگیز که شهرت جهانی کسب کرده اند ، در زمانی ثبت شده اند که حتی تکنولوژی دوربین های امروزی وجود نداشته . آنچه این تصاویر قدیمی را تا سال ها در مرکز توجه قرار داده ، چیزی به جز مهارت عکاس در پیاده اسزی اصول و قواعد عکاسی نبوده است .
هرچند این نکات به سادگی بیان می شوند ، اما صرفا به سادگی قابلیت پیاده سازی ندارند . کمی تمرین و ممارست نیاز دارد که ابزار اولیه برای عکاسی است .
اگر نمی دانید این اصول را باید از کجا آغاز کنید ، یادگیری اصول نوردهی و نور پردازی ، قدم خوب و محکمی به نظر می آید .

می توانید از مقاله آموزش نوردهی برای عکاسان مبتدی شروع کنید
به درت تجسم خود اعتماد کنید
قدرت تجسم از جمله نیروهای ذاتی انسان است که متاسفانه کمتر برای رشدش زمان گذاشته می شود . به محض مشاهده یک صحنه یا سوژه عکاسی ناب ، عکس دلخواهتان از آن صحنه را در ذهن تصویر سازی کنید .
زاویه عکاسی ، میزان نوردهی ، کامپوزیشن و… می توانند جزو مواردی باشند که شما در ذهنتان بار ها با آن کلنجار رفته اید تا بهترین را انتخاب کنید .
البته حواستان باشد انتظار نداشته باشید آنچه در ذهن تصویر سازی کردید ، صد در صد قابل پیاده سازی باشد اما شک نداشته باشید با کمک قدرت تجسم نتیجه بهتری در انتظار شماست
نتیجه‌گیری
عملکرد مفید دوربین عکاسی ، قبل از اینکه به میزان تکنولوژی به کار رفته در آن بستگی داشته باشد ، به خود عکاس وابسته است . اگر تلاش کنید که بیش از پیش به یک عکاس خلاق و متبحر نزدیک شوید ، به چشم خواهید دید که دوربین مسئله چندان مهمی در عکاسی تان نخواهد بود .

منبع:

عکاسی





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: