اصول ترکیب بندی برای عکاسی از طبیعت چیست ؟
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

اگر شما هم جزو افرادی هستید که عکاسی خوب را در گرو ابزار حرفه ای می دانید ، بهتر است بدانید این شمایید که در بند اعتقادات اشتباه خود گرفتار شده اید . عکسی که در کمتر از ۱۰ ثانیه نظر مخاطب خود را جلب می کند ، در واقع حاصل یک دیدگاه و ترکیب بندی متمایز صحنه می باشد نه نتیجه قیمت بالای دوربین و لوازم جانبی متعدد ! آتلیه عکاسی
اینکه عکاسی حرفه‌ای، چالش‌های فراوانی دارد اجتناب ناپذیر است ؛ این چالش ها از دقت به نور و تنظیمات نوردهی شروع می شوند و تا انتخاب نوع دوربین و لنز با شما هستند . اما نکته مهم اینجاست که عکسی که نظر مخاطب را مثل آهنربا جذب خود می کند ، نه این تنظیمات پیچ در پیچ هستند و نه حتی ابزارهای تخصصی  چند ده میلیونی؛ آتلیه بارداری

“نوع نگاه عکاس” به دنیای پیرامون همان نکته ریزی است که نه با هزینه های گزاف نه تنظیمات خاص قابل پیاده سازی نیست . از همین حالا شروع کنید و تصاویرتان را با “نگاه منحصر به فرد” ارزش گذاری کنید .

در نتیجه فارغ از مبحث گسترده‌ی ابزار عکاسی، سه فاکتور جادویی وجود دارد که گرد جذابیت به عکس های شما خواهد پاشید :

    نوع نگاه شما
    ترکیب هنرمندانه اجزا
    چینشی که از فضای مورد نظرتان انتخاب کرده‌اید
سه مورد بالا شناسنامه کار شماست . البته شاید به اشتباه برداشت کنید که این موارد به طور کامل برخواسته از استعداد و سلیقه هر فرد است و میزان موفقیت نهایی وابسته به خصوصیات ذاتی است اما تکرار و تمرین مهمترین عاملی است که شما را در این زمینه پیشرفت می دهد .
عکاسی از طبیعت نه فقط برای افرادی که عکاسی را به طور حرفه ای پیگیری می کنند بلکه برای افراد مبتدی و آماتور هم ژانر جذاب و لذت بخشی است که در عین حال روح را جلا می دهد . آموزش و یادگیری ترکیب بندی و کادر بندی صحنه های طبیعی به هیچ هنوان خسته کننده نیست و می تواند کسالت این روند نسبتا تکراری را کاملا از شما دور کند .
اگر پیاده سازی اصول و قواعد عکاسی را از کادربندی صحنه های طبیعی شروع کنید ، عکاسی جنبه آموزشی و تمرینی به خود نمیگیرد و لذت وصف ناپذیری برایتان به ارمغان خواهد آورد .
بیایید اصول و قواعد کادربندی را از صحنه های چشم نواز طبیعی شروع کنیم .
۱. قانونی به نام قانون یک سوم :
متمرکز کردن سوژه اصلی در مرکز کادر ، عادت عکاسان آماتور و تازه کار است . از قید و بند این عادت رها شوید و بکارگیری قانون یک سوم در عکاسی را جایگزین کنید . در این راستا ، تصویر کلی صحنه را به‌طور ذهنی به سه بخش عمودی و سه بخش افقی طبق الگوی بالا تقسیم کنید. البته تقریباً اغلب دوربین‌ها به صورت خودکار از این قابلیت برخوردار هستند و فقط کافی‌ است سوژه‌ی خود را در محل تقاطع یکی از خطوط عمودی و افقی متمرکز کنید و شاتر را برای ثبت یک جلوه از زیبایی طبیعت بفشارید .
البته از این نکته غافل نشوید که در مواقعی که سوژه‌ی طبیعت شما  مثل تصویر بالا یک منظره باشد، بهتر است طوری عمل کنید که بخش مهم‌تر منظره‌، دو سوم از تصویر را تشکیل دهد . مثلا اگر بخش جذاب تصویر شما زمین است، دو سوم کادر پایینی تصویر را به زمین و یک سوم فوقانی آن‌ را به آسمان (یا هر سوژه فرعی دیگر) اختصاص دهید یا اگر آسمان سوژه اصلی شما برای عکاسی است ، تنها یک سوم کادر پایینی تصویر را به زمین اختصاص دهید.
۲. چارچوبی از جنس گیاهان :
اگر بتوانید برای برجسته کردن سوژه‌ی اصلی که در نمای دور قرار دارد ، از سوژه‌های فرعی موجود در پیش‌ زمینه استفاده کنید عکس شما محشر می شود .  گیاهان و درختان را در پیاده سازی این ایده ، دوستان خود بدانید؛ هر مورد دیگری به ساختار عمودی می تواند برای این کار کمکتان کند .
۳. برای جذابیت پیش زمینه برنامه ریزی کنید
بدهی است که آبشار زیبای این جنگل، سوژه‌ی اصلی عکس است. اما باید توجه داشت که علت جذابیت این آبشار و درک فاصله و عمیق بودن آن در عکس ، به علت ترکیب سرخس‌های ظریف و زیبایی است که پیش زمینه تصویر خودنمایی می کند .  بنابراین برای تاکید بر سوژه‌ی اصلی گاهی روی سوژه های غیر اصلی هم حساب کنید .
۴. نقطه‌ی گریز نیاز به کشف شدن دارد
نقطه‌ی گریز همان نقطه تلاقی در تصویر است . دقیقا در همان افقی که دو خط موازی به هم نزدیک می‌شوند و به‌هم برخورد می کنند .البته این تکنیک در نقاشی هم کاربرد دارد و  جالب است بدانید که نقاشان نامدار قرون وسطایی نیز از همین تکنیک برای نشان دادن کاهش تدریجی اشیاء و در عین حال عمق‌ بخشی و سه‌ بعدی سازی هنر مصور خود استفاده می‌کردند؛ هنر عکاسی هم چندان تفاوتی با نقاشی ندارد . پس می توانیم از این تکنیک برای عکاسی هم استفاده کنیم تا بتوانیم در کمتر از ۱۰ ثانیه ، مخاطب را جذب هنر خود نماییم .
۵. خطوط مورب می توانند معجزه کنند
القای حس حرکت در تصویر و مقابله با حس سکون در آن ، یکی از وظایف همیشگی به کار گیری خطوط مورب در تصویر است که در صورت استفاده بهینه از آن، می‌توان فاصله‌ی اشیاء در پس‌زمینه و پیش‌زمینه اصولی به نمایش گذاشت و به جذابیت خیره کننده تصویر اضافه کرد ؛ با این تفاسیر هرگز از معجزه چنین خطوطی برای جلب نگاه مخاطبان سخت پسند خود غافل نشوید.
۶.بازتاب‌ها را غنیمت بشمارید
بیایید اعتراف کنیم تمام تصاویری که نقشی از بازتاب را در خود داشتند ، نظر همه ما را به خود جلب کرده اند .اگر قرار است تصویرتان با بازتاب مزین شود ، قانون دو سوم را نادیده بگیرید . در این موارد ، خط افق است که حائز اهمیت می شود و باید در مرکزیت تصویر قرار بگیرد .

منبع:

عکاسی

 





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: