آماده‎ی انقلابی بزرگ در زمینه عکاسی باشید!
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

لغت انقلاب ، به خودی خود حس دگرگونی مهیجی را به مخاطب القا می کند . در مورد انقلاب عرصه عکاسی چه تصوری دارید ؟ چه اتفاقی پیش روست که قرار است دنیای عکاسی را متحول کند  ؟

احتمالا کاندیدا و پاسخ های ذهنی شما به این سوال بنیادین متعدد و سلیقه ای است ولی آنچه در انتظار عکاسی به معنای امروزی است ، افول عکاسی مسقیم است .

عکاسی بارداری
همان زمانی که همه ما غرق لذت تجربه عکاسی با دوربین های دیجیتالی بودیم ، همان دوربین هایی که از نوادگان دوربین های آنالوگ بودند ، هنر گرفتن عکس بلوغ خود را پشت سر گذاشت ! هرچند اینترنت و رسانه های فعال کمک شایانی در نمایش این بلوغ تکنولوژی داشتند اما بیایید اعتراف کنیم بدون این ابزار های ارتباطی ، متوجه دوران بلوغ هنر عکاسی نشده بودیم !
تحوه عکاسی از نوزاد
شاید در ظاهر یک تغییر لذت بخش باشد اما در واقع خبر از دگرگونی های عمیق تر در آینده را میدادند و بالطبع چندان مورد پسند کاربران آن دوره نبودند ، چون آدمی در هر حال ، تمایل به حفظ حالت فعلی خود دارد و میانه ای با تغییر و تحول ندارد .

انقلاب عکاسی

این را بدانید که انقلاب جدیدی در عكاسى در حال وقوع است . خوب یا بد ، در آينده چيزى به نام عكاسى مستقيم وجود نخواهد داشت.

زمان بلوغ عكاسى هنگامى بود كه تكنولوژى از آنالوگ به ديجيتال پيشرفت كرد. اگرچه اين تغییر تا زمان آمدن اينترنت و گوشى هوشمند قابل لمس نبود. آن زمانى است كه بلوغ و تكامل حقيقتا اتفاق افتاد. اين مسئله تعجب بر انگيز، اما در عين حال طبيعى بود اگرچه ما در اين مسير اوقات تلخى را با بحث راجع به بى بند و بارى، دست كارى و برخوردهاى جديد توجيه نا پذير تجربه كرديم، جامعه عكاسى به طور وسيع خود را با اين تغييرات هماهنگ كرده است.

انقلاب عکاسی

ثبت تصاویر به صورت دیجیتال ، پل ارتباطی محکمی برای درک حقیقت را برای آدمی فراهم کرد ؛ حقیقت ۱۶۰ ساله ی عکاسی از تصویر برداری از یک صحنه آغاز شد و با انواع و اقسام لنز ها هم اکنون ادامه دهنده مسیر خود است .
شاید برایتان جالب باشد که بدانید سنسور های دیجیتال با پروسه ای محاسبانی و دقیق دو سوم از تصویر را در تبدیل  RAW بهJPG  يا TIF شبیه سازی می کند . یک شبیه سازی معجزه آسا و به شدت دقیق .

اما آنچه پیش رو داریم ، تحولی عمیق تر و فراتر از ذهنیت فعلی ما پس از خواندن این پاراگراف است . فرقی نمی کند عکاسان بخواهند یا نخواهند ، پیروی بکنند یا نکنند ، در هر حال فرهنگ و نمود عکاسی در حال تحول و دگرگونی است .

قطعا با مفهوم منحصر بفرد و خارق العاده ای طرف هستیم که بعنوان “عکاسی کامپیوتری” می توان از آن نام برد .

مفسر ديجيتال پر آوازه ، kevin Connor معتقد است : مفهوم عمیق و واقعی عكاسى كامپيوترى هنوز مراحل تکاملی خود را می پیماید اما در این میان ترجيح مى دهم با رويكرد متمایزی مثل تغيير دوربين از ابزاری براى ساخت تصوير به ابزاری براى جمع آورى داده نگاه كنم.

تمایز هاى موجود بین ساختار و پردازش يك فايل ديجيتال انتهای داستان عبور عكاسى از مراحل اوليه به دوران پختگى نيست. هنوز مسائل زيادى وجود دارد كه کشف نشده اند و باید درک شوند و تعداد اندکی از افراد با تاثير اجتناب ناپذير و باورنکردنی بر تصوير عكاسانه دست به گريبان شده اند.

Taylor Davidson، اعتقاد عجیب و غریبی دارد . او دوربين امروزه ما را در آينده به عنوان يك اپليكيشن پیش بینی می کند ، در واقع از نظر او قرار است يك نرم افزار به جاى ابزاری كه داده را از سنسورهاى چندگانه گردآورى مى كند ، فعالیت کند . با این اوصاف ميكروفون موبایل هوشمند، ژيروسكوپ، قابلیت شتاب سنج، دماسنج و هر سنسور ديگری در صورت نياز به وسيله ى اپليكيشنی كه آن را فرا مى خواند ، اطلاعات درخواست شده را ارسال مى كنند و در ادامه آن را با داده بصرى تركيب مى كنند .

ابزار های ارتباطی ما همان وسیله ای هستند داده هایی را ثبت و سپس توسط ماهواره های اینترنتی این اطلاعات را به ویکی پدیا یا گوگل ارسال می کنند. شاید به ظاهر عجیب باشد اما همین اطلاعات ساده ما اغلب مربوط به فعالیت های اقتصادی ، فرهنگی ، هنری و سیاسی بومی خود می باشد ، کمک شایانی در تکمیل تکنولوژی های پیچیده ای مثل واقعیت مجازی و هوش مصنوعی می کند . امیدوارم درصدی از جذابیت و پیچیدگی عکاسی کامپیوتری شگفت انگیز را درک کرده باشید .

برای اینکه پاراگراف بالا را بهتر درک کنید این مثال را در نظر بگیرید ؛ ساز و کار سازمان های هواشناسی چگونه است ؟ در واقع افراد فعال در این سازمان با تکیه بر برخی اطلاعات جوی و نوع حرکت ابر ها و نوسانات دما و دیگر اطلاعات تخصصی شان ، هوا تا روز های متمادی پیشبینی می کنند.

با پيشرفت تکنولوژی و رونمایی از سنسورهاى منحنى، كه امكان تصویربرداری از نور در حالت هاى كاملا متفاوت را فراهم می آورد ،پیشرفت خیلی سریع تر خواهد بود . البته به این موضوع بیشتر به چشم یک ایده نگاه کنید تا واقعیت . داستان به همینجا ختم نمی شود به طوری که ما شاهد روال فزاینده ای هستیم که روز به روز تکنولوژی و انقلاب غوغایی دنیای عکاسی را رو پیشرفت می برند .

عكاسى كامپيوترى قرار است کلیه اين منابع را جمع آوری كند و به تصوير بصرى اجازه مى دهد تا تصویری از حقيقت محض كه شدیدا غنى تر از يك ثبت بصرى ساده است ، به وجود آورد  و با اين کار لایه های عمیق و زیرین علم را یکپارچه و در دسترس خواهد کرد . اگر در آینده شاهد عکاسانی بودید که که عکس هایی تولید می کنند که بدان آنگاهند  به جای آنکه آن را ببینند تعجب نکنید .

در زمانى كوتاه خواهيم ديد كه عكاسان به توليد عكس هايى مى پردازند كه از آن آگاهند به جاى آنچه مى بينند.

مارک لاوی که در گذشته در Stanford و در حال حاضر در Google معتقد است كه عکاسی مستقیم از بین خواهد رفت بجز در عکاسی خبری که ماهیت آن عکاسی مستقیم را ایجاب می کند .

اگر فکر می کنید چنین انقلابی غیرممکن است ، بهتر است سری به تاریخ بزنید و ببینید پیکاسو ها در آن زمان چه قدرت و هیبتی داشتند اما سرعت پیشرفت تکنولوژی با چنان سرعتی پیش رفت که ساختار جهان هنری متحول شدو چیزی که مجدد سر هم شد ، انقلاب دوربین های آنالوگ بود . آیا امثال پیکاسو ها ، درست زمانی که پرسپکتیو را روی بوم می آوردند تصور می کردند روزی تصاویر در حدی عمیق شوند که امروزه ما در نتیجه عکس های دوربینی میبینیم ؟
در واقع ۱۰۰ سال پیش ، کوییست ها پس از مواجهه با دوربین های آنالوگ با شیوه ای منحصر به فرد از دیدن مواجه شدند .

آیا از دنیای عکاسی که با ابزار قدرتمند و جادوگری مثل فتوشاپ دست و پنجه نرم می کند ، فراگیری عکاسی کامپیوتری امری عجیب است ؟ تا به حال به دنیای قبل از فتوشاپ فکر کرده اید ؟ بی شک ، این برنامه جادویی ، انقلاب زمان خود بوده است که به مرور زمان چنان قدرتمند شده که شما بدون نیاز به داده اولیه ، میتوانید با این برنامه خالق یک تصویر فوق طبیعی باشید .
جالب اینجاست که فعالان دنیای عکاسی ، خواهان تغییرات پویاتری نسبت به این برنامه می شوند و عکاسی بیش از پیش در دنیای پر پیچ و خم کامپیوتری غرق می شود .
زمانی عکس های سیاه و سفید منبعی قدرتمند برای صدای حقیقت بود ، اما امروزه آن را بعنوان منبع ناقص اطلاعاتی هم قبول ندارند .

شما جزو کدام دسته هستید ؟ این موضوع را تهدید به حساب می آورید یا فرصت ؟ آیا به نظر شما در حال ورود به حیطه خطرناک جعل و تحریف می شویم ؟
افزایش مخاطرات جعل و تحریف بعد از انقلاب عکاسی ،  امری اجتناب ناپذیر است . احتمالا نیازمند مقیاس های جدید و قابل اعتمادی می شویم که تشخیص اطلاعات درست و غلط را برای ما روشن کنند . اگر زاویه دید خود را تغییر دهید ، در واقع این انقلاب می تواند فرصتی برای گشودن ابواب جدیدی از علم به حساب بیاید . تا چالشی نباشد ، جست و جوی اطلاعات جدید صورت نخواهد گرفت .

همه ما در سالیان طولانی یاد گرفته ایم که با تغییرات بنیادین و انقلاب های عظیم  ،نگاهی همسو داشته باشیم . از مقابله و مقاومت در مقابل آنها روی گردانیم و اغلب بجای اصرار روی روند گذشته ، به دنبال فرصت های داغی هستیم که در راستای این تحولات ، کمتر متضرر شویم و سود را آید خود نماییم .

اگر ادعا کنیم ، تحولات ناشی از اشاعه سواد خواندن و نوشتن یکی از انقلاب های دنیا و کشور ما بود بی راه نگفته ایم . اینکه با پیشرفت بنیادین در زمینه بسیاری از مشاغل و پروسس های دنیا دچار تغییر می شوند و گاها مواردی بوده که از بین رفته اند اما باز شدن زمینه های جدید و فرصت های بکر هم جزو برخی از نتایج انقلاب ها بوده .
انقلاب عکاسی هم از این مقوله مستثنا نیست . عکاسان چه بخواهند چه نخواهند ، چه پیروی کنند چه پیروی نکنند ، در هر حال رویدادی است که رخ خواهد داد
 تغییر ، تعریف ساده ای دارد ، در واقع از نگاه فلسفی ، كنترل پروسه به دست نيروهاى جديد نمودی از تغییر است . این ایده برای تلفن های هوشمند هم پیاده شده . درواقع دوربین تلفن های هوشمند هم جزو انقلاب های عظیم دنیای عکاسی است اما نه توسط گوشی های هوشمند و عکاسان و سازندگان و ناشران ، بلکه توسط مهندسان به شیوه هایی نوین و فوق العاده در گردونه تغییر و در ادامه تکرار افتاده است .

نا آرامی های ناشی از انقلاب های تکنولوژی همیشه نا آرامی هایی هم به همراه داشتند و این مقوله اجتناب ناپذیر است . آنچه در نتیجه انقلاب عکاسی در انتظار ماست ، اپلیکیشن ها ، ابزار های غیر فیزیکی و نرم افزار ها عکاسی است . اما حواسمان باشد ، این انقلاب در حال حاضر در در دوران خامی است و نیاز به پرورش دارد اما در آینده به دوره ی بلوغ آن می رسیم که نیاز به حمایت و پشتیبانی شدیدا در آن حس می شود. آنچه در آینده بی برو برگرد رخ می دهد ، انقلابی عکاسی در راه است .

منبع:

عکاسی





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: