چه عواملی مانع پیشرفت شما در عکاسی است ؟
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

اگر به طور آماتور عکاسی می کنید ، احتمالا بار ها و بارها به کسب لقب “عکاس حرفه ای” فکر کرده اید و در موردش رویاپردازی کردید . آیا برای عکاسی حرفه ای مسیر پر پیچ و خمی تصور میکنید ؟ نمیدانید اولین قدم برای آغاز عکاسی به صورت حرفه ای چیست ؟ این مقاله شما را از گمراهی های دنیای بی نهایت عکاسی حرفه ای نجات می دهد .  آتلیه کودک

خیالتان راحت باشد ، عکاسی حرفه چنان سخت نیست که نیاز باشد در رویا به دنبالش بگردید  . هفت تمرین لذت بخش دارد تا در “سرازیری” این مسیر قرار بگیرید ! لطفا به کلمه سرازیری دقت کنید . همانطور که از مفهوم لغت مشخص است ، بعد از این هفت قدم با سرعتی پیشرفت خواهید کرد که حتی باورش سخت است .
 مرین اول : از دوربین فیلمی استفاده کنیدبهترین آتلیه کودک
یک لحظه به عکاسی های دهه ۶۰ و ۷۰ فکر کنید ؛ آن اتاق های تاریک و ظاهر کردن عکس ها از روی فیلم های عکاسی …
بیایید اعتراف کنیم عکاسی با دوربین های فیلم دار هنوز هم جذاب و هیجان انگیز است اما متاسفانه یا خوشبختانه دوربین های دیجیتال با ارائه راحت ترین و سریع ترین امکانات روبروی دوربین های فیلم دار قد علم کرده اند . اما  تمام عکاسان دنیای عکاسی ، هیچوقت تاریکخانه و رشته فیلم ها را از یاد نخواهد برد .
با این حال چقدر با این ایده موافقید که دوربین های دیجیتال باعث کاهش دقت و تفکر عکاس روی سوژه شده است ؟ اگر به زبان ساده بگوییم ، ظرفیت نامحدود حافظه و سهولت چاپ در دوربین های دیجیتال چنان خیال عکاسان را راحت کرده که آنها بدون مرز تنها با یک جلب توجه کوچک شاتر دوربین را میفشارند . در حالی که دقت عکاسی با دوربین های فیلمی ، بسیار بالاتر و سوژه یابی و ترکیب بندی آنها تخصصی تر و با صرف زمان صورت می گرفت .

آموزش عکاسی حرفه ای

 
تمرین دوم :  برای خود یک محدودیت ۶ عکسی تعریف کنید

احتمالا پس از مطالعه پاراگراف قبل پیش خودتان می گویید این تمرین کلیشه ای است و تهیه و کار با دوربین های نوستالژی فیلمی دستاوردی بجز اتلاف وقت ندارد ، هرچند هنوز هم روی تمرین شماره یک تاکید دارم ولی می توان آن را با اندکی تغییر  ، کمی ساده تر پیاده کرد .
یکی از ویژگی های دوربین های فیلمی ، محدودیت در تعداد عکس برداری است . اگر این محدودیت را روی دوربین دیجیتال خود به نوعی پیاده سازی کنید ، یک قدم به تمرین شماره یک نزدیک شده اید .
اگر قصد مهاجرت به دوربین های فیلمی را ندارید ، یک محدوده شش تایی برای عکاسی از یک سوژه برای خود تعیین کنید تا با تفکر و تامل بیشتری روی سوژه ، تصویر برداری کنید .
در واقع هدف از این تمرین ، تقویت ریزبینی و دقت در عکاسی شماست . شاید بار های اول جمع و جور کردن یک سوژه در یک پکیج ۶ تایی سخت و غیر ممکن باشد اما برای اینکه خشت اول را صاف و محکم جایگذاری کنید ، به ازای هر عکس اضافه ، یکی از شش تصویر را پاک کنید تا یاد بگیرید با دقت نظر و نکته سنجی به عکاسی بپردازید و تمام زوایای تصویر را در نظر بگیرید .

اگر بخواهید از یک فروشگاه عکاسی کنید ، شش سوژه زیر می تواند مناسب باشند :

    پرتره‌ ای از فروشنده
    پرتره‌ای از خریدار محصول مدنظر هنگام خرید
    کلوزآپ از محصول مد نظر
    عکسی از محیط با زاویه‌ی گسترده
    عکس کلی از خریداران فروشگاه
    نکته‌ای جذاب در مورد فروشگاه

 

راز عکاسی حرفه ای

پس از آن سعی می‌کنید بهترین عکستان را برای هر مورد ثبت کنید و آن‌ها را با تصاویر بهتری جایگزین کنید. این تمرین را به میزان کافی تکرار کنید، آن‌گاه خواهید دید که عکس‌های شما به شکل چشم‌گیری بهبود خواهند یافت.
تمرین سوم : روی سوژه های سخت تر متمرکز شوید

با انتخاب سوژه های دست اول و نسبتا دشوار ، توانایی ذهنی خود را در زاویه یابی و ترکیب بندی محک بزنید . وقتی ذهن هنرمند شما در مواجهه با چالش جدید به تجزیه و تحلیل بپردازد ، هرچند کمی زمانبر است ولی در نهایت از شما یک عکاس حرفه ای و همه فن حریف می سازد .
حتی اگر عکاسی در زمینه خاصی را به طور تخصصی پیگیری میکنید بازهم از رویارویی با سوژه های بی ربط و دشوار هراس نداشته باشید ، مطمئن باشید در انتها اتفاقی رخ می دهد که به نفع شما و موفقیتتان تمام خواهد شد .

هر تغییری را به فال نیک بگیرید ، شاید سرک کشیدن در زمینه های متمایز ، دریچه های جدیدی از علاقه مندی هایتان را به سویتان بگشاید .
تمرین چهارم : با مراکز عکاسی همکاری کنید

در هر علم و مهارتی ، فاز  تئوری و تجربی زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند . وقتی از فاز تئوری وارد عملی (تجربی) می شوید ، حس می کنید تازه اول راه هستید . اصل عکاسی در تکرار و تمرین است . هرچه زودتر با یک مرکز عکاسی همکاری کنید ، زودتر زیر و بم عکاسی را کشف می کنید ؛ این گونه مراکز ، بهترین همراه برای شما هستند تا سریع تر وارد سرازیری پیشرفت در عکاسی قرار بگیرید .

قواعد عکاسی حرفه ای
تمرین پنجم : در شرایط سخت عکاسی کنید
نمی دانم چقدر در عکاسی سر رشته دارید ، اما یک قانون نانوشته در عکاسی وجود دارد که میگوید ساعات طلایی و روزهای ابری را دریاب !
ساعات طلایی (طلوع و غروب خورشید) برای عکاسی از مناظر و طبیعت ، و روز های ابری برای خلق پرتره های بی همتا . اما عکاسی علم خلق نوآوری و خلاقیت است و یکی از شیوه های خلاقیت قانون شکنی است.
برای شروع ، از عکاسی در نور کم و شب شروع کنید . قطعا پس از اتمام عکاسی اعتراف می کنید هیجان انگیزترین تجربه عکاسیتان را پشت سر گذاشته اید خصوصا اگر مقاله باید ها و نباید برای عکاسی در شب را خوانده باشید .
تمرین ششم : با در نظر داشتن سوژه عکاسی کنید
به انتخاب خودتان یا پیشنهاد دوستانتان یک سوژه انتخاب کنید و روی آن تمرکز کنید و یک عکاسی حساب شده را آغاز کنید .
اگر دیدگاه ویژه ای روی جزییات سوژه  داشته باشید ، قطعا فوت و فن عکاس های حرفه ای را آموخته اید .
تمرین هفتم :  عکس‌هایتان را ویرایش نکنید
برخی عکاس های حرفه ای چندان میانه ی خوبی با ادیتور ها و ویرایشگر های تصاویر ندارند ؛ آنها معتقدند زیبایی یک تصویر نباید در انحصار افکت ها و ادیت های مصنوعی باشد . این دیدگاه تا جایی درست است که شما قصد کوبیدن و ساختن عکستان را نداشته باشید .
راز های عکاسی حرفه ای
کارکرد ویرایشگر ها تنها در اصلاح برخی ایرادات جزیی تصویر است . لطفا پایه و مبنای تصاویر را به واسطه ابزار های قدرتمند ادیتور های حرفه ای متزلزل و دستکاری نکنید .

منبع:

عکاسی





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: