آیا موبایل‎ها جایگاه دوربین های حرفه ای را تصاحب می کنند؟
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

آینده دوربین موبایل ها را چگونه پیش بینی می کنید ؟ شما هم جزو افرادی هستید که از فکر خرید یک دوربین حرفه ای بیرون آمده اید و وسوسه خرید موبایل های هوشمند بر شما چیره شده ؟
امروزه پس از برخورد با تکنولوژی های برتر و حیرت انگیز تعبیه شده در دوربین تلفن های همراه از جمله دوربین های چندگانه ، دیافراگم های آنچنانی ، سایز بالای سنسور ها و عدد مگاپیکسل، چه سوالی ذهنتان را مشغول می کند ؟ عکاسی
آیا شما هم فکر می کنید موبایل های هوشمند در مسیر تصاحب جایگاه دوربین های دیجیتال حرفه ای هستند ؟  آتلیه کودک
در حقیقت از این تکنولوژی هیچ چیز بعید نیست ! اگر تصور یک موبایل ۲۰۰ گرمی که کار دوربین ۲ کیلویی را انجام می دهد روزبه روز در ذهنتان پررنگ تر می شود عجیب نیست . عکاسی بارداری

پیشبینی این رخداد هیجان انگیز چندان ساده نیست اما تنها بخشی که قابل پیشبینی است این است که هرچه که هست زیر سر “مگاپیکسل” هاست .

بعید نیست مگاپیکسل ها دست به کار شوند و این کارزار رقابتی موبایل و دوربین را با اختلاف چشمگیر به نفع موبایل های هوشمند به پایان برسانند.
داستان مگاپیکسل ها چیست ؟
شاید بهتر بود نام مگاپیکسل را به “بازی با اعداد” یا “فریب تبلیغاتی” تغییر می دادیم . اگر دلیلش را نمیدانید ، سری به مقاله “پرده برداری از راز مگاپیکسل ها” بزنید .
هرچند برای یک خریدار آماتور نسبت دادن مگاپیکسل بیشتر به یک دوربین هیجان انگیز و وسوسه کننده باشید ، اما شما بعنوان یک عکاس حرفه ای هیچوقت گول این دستاویز تبلیغاتی را نخورید  . این قانون را به خاطر بسپارید : “مگاپیکسل بالاتر ، ضمانتی برای کیفیت بالاتر نخواهد بود”
بگذارید با یک مثال کمی بیشتر در این سیاه چاله تکنولوژی غرق شویم .
موبایل های هوشمند ۴۱ مگاپیکسلی نوکیا را به یاد دارید ؟ این موبایل هوشمند هم دوره ی دوربین حرفه ای Canon 5D Mk III با ۲۲ مگاپیکسل یا Nikon D810 با ۳۶ مگاپیکسل بود که از قضا به شدت مورد تایید عکاسان حرفه ای قرار می گرفت.
اگر قرار بود ملاک سنجش دوربین ها به مگاپیکسل محدود میشد ، قطعا عکاسان آن دوره باید دوربین های خود را میبوسیدند و میگذاشتند کنار و اسمارت فون مجهز به سنسور ۴۱ مگاپیکسلی نوکیا را به دست میگرفتند . اما اساسا چنین کاری نکردند ، در عوض با اطمینان خاطر اعلام کردند پای دوربین حرفه ای خود میمانند چون کیفیتش با کیفیت دوربین نوکیا قابل قیاس هم نبود .
اشتباه نکنید ، دوربین با میزان مگاپیکسل بالا در دنیای بی در و پیکر دوربین ها اصلا غیرممکن نیست اما قطعا دوربین ۵۰ مگاپیکسلی موبایل های هوشمند به گرد پای دوربین حرفه ای ۵۰ مگاپیکسلی Hasselblad H5D –۵۰c هم نمی رسد !
عکس های بیلبوردی
اصلا ثبت تصاویر باکیفیت توسط دوربین های ۴۰ و ۵۰ مگاپیکسلی چه کاربردی دارد ؟ چه اصراری بر خرید دوربین آنچنانی است ؟ اگر قرار باشد هنرنمایی های چنین دوربین هایی چاپ شوند و وسط آلبوم شما خاک بخورند بهتر است به سراغ همان تلفن های هوشمند ۱۰ ۲۰ مگاپیکسلی بروید و خودتان درگیر قیمت های چند ده میلیونی نکنید !
اما اگر هدفتان از عکاسی ثبت تصاویر روی بیلبورد های شهر و مجلات می باشد باید دست بجنبانید و هرچه زودتر یک دوربین حرفه ای با مگاپیکسل بالا تهیه کنید چرا که عکاسی برای بیلبورد شوخی بردار نیست .
حتما فهمیده اید که نوع استفاده شما تعیین میکند که بهترین انتخاب شما موبایل هوشمند است یا دوربین حرفه ای.
با این اوصاف موبایل های هوشمند هیچ سو نیتی به جایگاه والای دوربین های حرفه ای ندارند چراکه اصلا قابل قیاس نیستند . نوع استفاده شماست که تعیین میکند مرید مگاپیکسل دوربین های حرفه ای شوید یا به همین موبایل های هوشمند خود اکتفا کنید .
از عملکرد دوربین های DSLR در ثبت تصاویر واضح و شفاف برای بیلبورد های تبلیغاتی غافل نشوید ! اصلا انگار این دوربین ساخته شده برای ثبت چنین عکس هایی!
راز مگاپیکسل دوربین ها
اندازه‌ی سنسور
آیا برایتان سوال مطرح شده که چه فاکتوری باعث ایجاد تفاوت بین مگاپیکسل دوربین های حرفه ای و دوربین موبایل های هوشمند می شود ؟
جواب ساده است ؛ سایز سنسور.
که البته تفاوت کیفیتی در این دو دستگاه عکاسی کاملا منطقی است . دوربین موبایل های هوشمند فضای محدودی را برای افزودن سنسور در اختیار دارند پس به الاجبار از سنسور های کوچکتر استفاده میکنند . هر چه سایز سنسور کوچکتر ، در نتیجه هر پیکسل از سنسور هم نیاز به کاهش سایز دارد که همه این ها نتیجه ای جز کاهش کیفیت دوربین ب همراه نخواهد داشت .
برخلاف دوربین های تلفن های هوشمند ، دوربین های DSLR تا دلتان بخواهد سایز سنسورشان بزرگ است و تصاویر واضح و عمیق ثبت می کنند. دلیلش هم واضح است ، هرچه سایز سنسور وسیع تر ، دریافت نور توسط این دریچه بیشتر می شود و جزییات عکس واضح تر ذخیره می شود .
حتما منتظر هستید پاراگراف بعدی به توضیح و توصیف گشودگی دیافراگم و کیفیت لنز و … اختصاص پیدا کند اما جالب این است که بدانید این دو فاکتور هیچ تاثیری روی مگاپیکسل دوربین ها ندارد !
وظیفه دیافراگم در سه مورد خلاصه می شود :
    کنترل میزان نوری که دوربین می رسد
    کنترل عمق تصاویر
    کنترل مرز فوکوس
اما در این بین تفاوتی که بین موبایل های هوشمند و دوربین های حرفه ای ایجاد در همین خصوصیات خلاصه می شود . مشخصه های دوربین عکاسی موبایل های هوشمند به همان صورتی است در کارخانه تنظیم شده و قابل تغییر نیست .
تاثیر مگاپیکسل دوربین ها در کیفیت عکس
از این متن چه نتیجه ای میگیرید ؟ آیا امکان جایگزینی دوربین موبایل های هوشمند با دوربین های حرفه ای وجود دارد ؟!
قطعا خیر . هر چه قدر عدد مگاپیکسل بالا رود ، باز این خصوصیات فرعی از جمله سایز سنسور است که تعیین می کند یک دوربین چند مرده حلاج است .

منبع:

عکاسی





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: