ارزیابی کلی دوربین Sony HDR-PJ200
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا یکی از محصولات کمپانی سونی را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.
در ابتدا باید بگوییم به تازگی با توجه به ورود دوربین‌های عکاسی دیجیتال که علاوه در عکاسی قابلیت های بسیار خوبی را در فیلم برداری ارائه می‌نمایند، دوربین‌های فیلم برداری هندی کم یا همان Camcorder ها کمی از رونق افتاده‌اند.
 با این وجود ههواره دوربین‌هایی در بازار یافت می‌شوند که مجهز به ویژگی‌های خاص باشند و بتوانند به راحتی با دوربین‌های دیجیتال پیشرفته‌ی امروزی رقابت کنند.
دورین فیلم برداری سونی مدل PJ200 یکی از همین دوربین‌های فیلم برداری می باشد که ویژگی خاص آن تجهیز به پروژکتور داخلی می‌باشد. شما به راحتی قارد هستید با این دوربین فیلم‌هایی که گرفته‌اید را بر روی دیوار یا پرده به نمایش در آورید. در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.
باید بگوییم اگرچه دوربین فیلم برداری سونی مدل PJ200 با ابعاد ۲٫۲۵X2.4X4.5 اینچ و وزن تنها ۲۵۲ گرم دوربین بسیار کوچک و سبکی می باشد، ولی همچنان از رقیب هم قیمت خود یعنی Canon Vixia HF R300 کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌باشد.
ابعاد و وزن اضافی مربوط به پروژکتوری می باشد که بر روی این دوربین به کار رفته است. همه‌ی دکمه‌ها و کنترل‌های دوربین فیلم برداری سونی مدل PJ200  در مکان‌هایی کاملا استاندارد و قابل پیش بینی قرار دارند. دکمه‌ی Record دقیقا زیر انگشت شست و اهرم زوم دقیقا زیر انگشت اشاره قرار می‌گیرد. در قسمت پشت اهرم زوم هم دکمه های Photo و Mode قرار گرفته‌اند.
اولی برای عکاسی در هنگام فیلم برداری یا غیر از آن است و دومی هم برای سویچ بین مودهای عکاسی و فیلم برداری می‌باشد. هیچ دکمه‌ی پاوری بر روی این دوربین زیبا وجود ندارد، به محض باز کردن LCD دوربین روشن می‌شود.
همچنین بر روی دوربین فیلم برداری سونی مدل PJ200 می‌توانیم پورت USB، ورودی پاور و جک A/V را نیز مشاهده کنیم ویدیوهای این دوربین بر روی انواع کارت‌های حافظه‌ی SD و Memory Stick Duo ذخیره می‌شوند.
وقتی LCD را باز می‌کنید هم در کناره‌ی داخلی دوربین می‌توان دکمه های Playback و پروژکتور و همچنین پورت‌های mini HDMI و mini USB را مشاهده نمود صفحه نمابش این دوربین جذاب به نسبت کوچک می باشد و قطری در حد تنها ۲٫۷ اینچ دارند.
به خصوص اینکه از نوع لمسی می‌باشد و بنابراین انگشت‌های بزرگ برای کار کردن با آن مشکل پیدا خواند کرد. از لحاظ حساسیت تقریبا شبیه به دوربین R300 می‌باشد که بسیار خوب می باشد. هرچند که بیشتر مردم از مود تمام اتوماتیک آن استفاده می‌کنند تا نیاز زیادی برای کار با نمایشگر پیدا نکنند. وضوح تصویر آن نیز ۲۳۰,۰۰۰ پیکسل می‌باشد که هم تراکم پیکسل بیشتری نسبت به نمایشگر ۳ اینچی R300 دارد و هم اینکه کمی روشن‌تر است. در ضمن به نظر می‌رسد که رنگ‌های نمایشگر تمایل به قرمزی دارند.سالن تولد کودک
دوربین فوق از سنسور تصویر نسبتا کوچک ۱/۵٫۸ اینچی Exmor R CMOS بهره گرفته است و سونی بزرگنمایی ۳۰ برابر را برای لنز آن درج کرده است. با این وجود در واقعیت ۲۵ برابر زوم اپتیکال و ۵ برابر زوم دیجیتال ارائه می‌شود.عکاسی بارداری
فاصله‌ی کانونی معادل لنز این دوربین فوق العاده، ۳۶-۱۰۸۰ میلی متر است و کمینه‌ی نسبت کانونی آن نیز f/1.9-3.2 می‌باشد که تقریبا شبیه به مدل R300 است. فقط لنز PJ200 مقداری حالت واید بیشتری را ارائه می‌نماید.مثل بسیاری از دوربین‌های فیلم برداری رده‌ی کاربری عام، این یکی هم فیلم برداری ۱۹۲۰X1080p Full HD با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را ارائه می‌کند.

البته همان طور که انتظار داشتیم این از آن Full HD های واقعی نمی باشد ولی به هر ترتیبباید بگوییم در این رده‌ی قیمتی؛ Full HD واقعی در بازار پیدا نمی‌شود.

گفتنیست ویدیوهای دوربین فیلم برداری سونی مدل PJ200 می‌توانند در کیفیت‌های مختلف در فرمت AVCHD ضبط گردند و این در حالی است که می‌توانند در فرمت MPEG4 با کیفیت کمتر هم ذخیره گردند.ما در آزمایش هایی که انجام دادیم، دوربین را بر روی مود فیلم برداری اتوماتیک قرار دادیم و کیفیت فیلم برداری را نیز بر روی بیشترین حد تنظیم نمودیم. عملکرد چندان تعریفی ندارد.
به نظر می‌رسد که فشرده سازی زیادی بر روی کلیپ‌ها صورت می‌گیرد و در نتیجه حتی در شرایط نوری خوب هم کمی فیلم‌ها دانه دانه می باشند. همچنین شارپنس هم پایین می باشد علی الخصوص برای سوژه‌ها متحرک. با این وجود به طور کلی در شرایط نوری خوب ویدیوها کیفیت بدی ندارند به خصوص اینکه رنگ‌ها خیلی دقیق ثبت می‌شوند.
با این وجود در مناطق با کنتراست زیاد، مثل یک منظره با آسمان خیلی روشن و آبی و یک سایه، به نظر می‌رسد که دوربین گستره‌ی دینامیکی پایینی را پوشش می‌دهد تا مناطق تاریک، تاریک‌تر و مناطق روشن هم با نور دهی خیلی زیاد ثبت شوند.عملکرد در شرایط نوری ضعیف‌تر هم از دوربین R300 پایین تر می باشد ولی همچنان فیلم‌ها کاملا قابل استفاده می باشند.
نویز به نظر کم می‌باشد ولی همچنان دانه دانگی مشاهده می‌گردد. زمانی که دوربین ثابت می باشد و سوژه‌ی متحرکی هم وجود ندارد این مسئله کمتر مشاهده می‌شود. لرزش گیر تصویر مکانیکی هم عملکردی ضعیف‌تر از آن چه بر روی دوربین R300 می‌بینیم دارد. این دوربین زیبا از سیستم لرزش گیر اپتیکال Active Steady Shot بهره برده است که هرچند در حالت واید عملکرد خیلی بدی ندارد ولی در هنگام زوم، تکان‌ها کاملا در فیلم مشاهده می‌گردد.
کیفیت ضبط صدا بسیار خوب می باشد ولی دوربین قابلیت ورودی میکروفون و خروجی هدفون را ندارد. در جدول مشخصات فنی این دوربین، رزولوشن ۵٫۳ مگاپیکسل برای عکاسی آن ثبت شده است ولی واقعا کاملا کمتر از این می‌باشد و به روش‌های دیجیتالی زیاد می‌گردد. در نتیجه عکس‌ها کیفیت خوبی نخواهند داشت و در شرایط نوری ضعیف هم نویز زیادی در آن‌ها مشاهده می‌گردد.
در اینجا به پروژکتور می‌پردازیم ، برای استفاده از آن کافی است که LCD را باز کنید و دکمه‌ی پروژکتور را بفشارید. پس از آن می‌توانید فیلم‌هایی که ضبط کرده اید را بر روی هر سطح خارجی که خواستید تماشا کنید. هم عکس‌ها و هم فیلم‌ها با رزولوشن ۶۴۰X360 پیکسل به نمایش در می‌آیند که کاملا استاندارد است.
شرکت سونی ادعا می‌کند که بیشترین سایزی که قادر هستید با آن تصاویر را نشان دهید حدود ۱۰۰ اینچ می باشد. البته ما هم این موضوع را تست کردیم و اگر در یک اتاق تاریک باشید فیلم‌ها حتی در این سایز هم کاملا قابل تماشا می باشند. ولی در مجموع اگر شما در یک اتاق روشن‌تر باشید فیلم‌های بالای ۲۰ اینچ محو به نظر می‌رسند. وقتی با پروژکتور تصاویر را پخش می‌کنید بسیاری از مشکلات و بی کیفیتی‌های دوربین که در پخش با HDTV مشاهده می‌گردد؛ معلوم نمی‌شود.
دوربین فیلم برداری سونی مدل PJ200 دارای یک اسپیکر داخلی قدرتمند هم می باشد تا بتوانید از آن طریق به راحتی فیلم را با صدا و تصویر مشاهده نمایید.
در مجموع باید بگوییم که کیفیت فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین فیلم برداری سونی مدل PJ200 به خصوص در رده‌ی قیمتی که قرار دارد متوسط می باشد. در نتیجه اگر به دوربینی با پروژکتور سرخود احتیاج دارید و کیفیت فیلم برداری هم خیلی دغدغه‌ی شما نیست، دوربین فیلم برداری سونی مدل PJ200 دوربین خوبی است.
خصوصیات دوربین سونی PJ200
از ویژگی های مهم و بارز دوربین فیلم برداری سونی مدل PJ200 می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
مشخصات کلی : ذخیره سازی بر روی کارت حافظه‌
مشخصات حسگر و تصویر حسگر Exmor R CMOS با دقت ۱٫۵ مگاپیکسل
تصویربرداری با کیفیت Full HD با فرمت HD: MPEG4-AVC/H.264 AVCHD 2.0 format compatible; STD: MPEG2-PS
لنز کارل زایس (Carl Zeiss Vario-Tessar Lens) 2.5 تا ۶۲٫۵ میلیمتر- بزرگنمایی اپتیکال ۲۵ برابر- لرزشگیر تصویر لرزشگیر اپتیکال SteadyShot با حالت فعال ((Optical SteadyShot™ image stabilization w/ Active mode (Wide to Tele)
نمایشگر ۲٫۷ اینچ۲۳۰,۰۰۰ پیکسل
ورودی و خروجی ها – خروجی HDMI – خروجی USB – خروجی تلویزیون
قابلیت های دیگر ۳ لوکس- پشتیبانی از کارت حافظه کارت حافظه – میکروفون داخلی – بلندگوی داخلی

منبع:عکاسی





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: