GoPro HERO4 Black فیلمبرداری ۴K با اسلوموشن عالی
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا یکی از محصولات کمپانی «گوپرو» را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.«گوپرو» نام شرکتی آمریکایی است که به توسعه و تولید دوربین‌های شخصی کیفیت‌بالا می‌پردازد.این شرکت در سال ۲۰۰۲ توسط نیک وودمن تاجر آمریکایی، بنیان‌گذاری شد که اکنون مدیرعامل شرکت گوپرو است.

نخست اگر بخواهیم در مورد دوربین‌های ورزشی به صحبت بپردازیم بهتر است سر صحبت را اینگونه باز کنیم   که همان‌طور که آیپد اپل با آمدن‌اش توانست مفهوم تبلت را به صورت جدیدی معرفی و این دستگاه را همه‌گیر نماید، دوربین‌های گوپرو هم کار مشابهی را در مورد دوربین‌های ورزشی یا Action Camera  انجام دادند. رابطه‌ی بین دوربین ورزشی و گوپرو مشابه رابطه‌ی مرغ و تخم مرغ می باشد؛ شخصی نمی‌داند کدام یک زودتر پا به هستی گذاشته‌اند. دوربین GoPro Hero4 Black Music از محصولات به شدت خوب کمپانی گوپرو می باشد که با وجود ابعاد کوچک‌اش می‌تواند با حداکثر رزولوشن ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری نماید. فیلمبرداری خوب در کنار توانایی هایی که در کمتر محصول این‌چنینی پیدا می‌شود به عنوان یک برگ برنده‌ برای دوربین Hero4 Black Music، نام‌ش را بر سر زبان‌ها انداخته‌  می باشد .در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.
طراحی دوربین GoPro Hero4 Black Music

 دوربین GoPro Hero4 Black Music درواقع همان Hero4 Black می باشد که با چند قطعه جانبی مختلف همراه شده است. بدنه‌ی دوربین Hero4 Black تقریبا هیچ فرقی با +Hero3 و Hero3 ندارد و مدل جدید در همان بدنه و با مشخصاتی بهتر ارایه شده‌است. رنگ هم تغییری نکرده و همان نسبت حداقلی نقره‌ای در قسمت جلویی و حداکثری مشکی در باقی نقاط بدنه به قوت خود باقی مانده‌اند. سه دکمه روی بدنه‌ی این دوربین زیبا وجود دارد که دکمه‌ی پاور در جلوی بدنه، کلید شاتر در قسمت بالایی و دکمه‌ی تنظیمات در قسمت کناریِ سمت راست این دوربین قرار گرفته‌اند. خود این دوربین به تنهایی ضدآب نمی باشد و تنها در صورتی که درون قاب شیشه‌ای همراه قرار بگیرد می‌تواند به زیر آب برود. در این وضعیت می‌توان دوربین خود را تا ۴۰ متر به زیر آب برد.

    بزارید نکته جالی را با شما در میان بگذاریم. حالت هوشمند دوربین، می‌تواند از نگرانی شما کاسته و حتی جای شما فکر کند. در حالت هوشمند Auto Low Light مقدار فریم بر ثانیه بر اساس شرایط نوردهی تغییر کرده و شما را قادر می‌سازد تا به‌راحتی در مناطقی روشن و تاریک اقدام به تصویر‌برداری کنید – بدون آنکه نگران تنظیم کردن مشخصات دوربین باشید.

 

گفتنیست لنز دوربین GoPro Hero4 Black Music از بدنه بیرون زده و فریمی مشکی، دورتادور قالب دایره‌ای لنز را پوشانده‌ می باشد. لنز  این دوربین عالی یک لنز یک پرایم است که توانایی پوشش‌دهی میدان دید (FOV) گسترده‌ای را دارد. در قسمت پشتی این دوربین هیچ نمایشگری قرار ندارد؛ البته شما می‌توانید خودتان یک نمایشگر جداگانه که تولید خود گوپرو است را تهیه کنید؛ نمایشگری که LCD Touch BacPac نام دارد و با یک کانکتور ساده روی این دوربین عالیقرار می‌گیرد. البته در مدل دیگری که Hero4 Silver نام دارد روی دوربین نمایشگر هم کار گذاشته شده‌ می باشد. با وجود اپلیکیشن خوبی که برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS طراحی شده، نبود نمایشگر در دوربین به وسیله‌ی نمایشگر موبایل جبران می‌گردد. از درون اپلیکیشن می‌توان تصویر دوربین را به صورت زنده مشاهده کرد، پیش از شروع شدن فیلمبرداری ببینید چه قابی از تصویر در حال فیلمبرداری می باشد و تنظیمات عکاسی و فیلمبرداری را تغییر داد.
 عکاسی بارداری
باید توضیح دهیم نمایشگر LCD تک‌رنگی روی پنل جلویی قرار گرفته است که در عین کوچکی طوری برنامه‌ریزی شده تا منوهای گوناگونی را نمایش دهد. استفاده از نمایشگر و دکمه‌ها کمی مشکل می باشد، اما با ترکیب دکمه‌ها و نمایشگر می‌توانید تمام ویژگی‌های این دوربین جذاب را کنترل نمایید. همین حقیقت که قرار است تنها با سه دکمه، تمام ویژگی‌های حرفه‌ای دوربین را کنترل  نمایید سبب می‌گردد کاربرد کلیدها را با یکدیگر اشتباه بگیرید. حتی آن‌هایی که مدت‌ها دوربین گوپرو داشته‌اند هم ممکن است فراموش کنند کدام با کلید باید بین منوها جابجا شد و کدام یک آن منو را انتخاب می‌کند و تغییر می‌دهد. کنار نمایشگر دو LED خطی کار شده که اولی به رنگ آبی  و دومی قرمز می باشد. LEDکه  آبی نشان‌دهنده‌ی وصل بودن حالت کنترل بی‌سیم (اپلیکیشن یا ریموت) است و LED قرمز فعال بودن دوربین را نشان می‌دهد: به طور مثال با هر شات عکس، یک بار چشمک می‌زند یا در هنگام فیلمبرداری با چشمک‌زدن اعلام وجود می‌ نماید.سالن تولد کودک

بطور کلی باید بگوییم که دوربین جدید گوپرو دارای کیفیت عکاسی بهبودیافته و پردازشگر‌ تصویر قوی‌تر با فریم بر ثانیه دو برابر برای ضبط ویدئویی نسبت به مدلهای پیشین است. در قدم نخستپردازشگر قوی‌تر دوربین امکان خلق تصاویری شارپ‌تر با کیفیت بهتر را فراهم کرده است. با استفاده از این دوربین جدیدی می‌توانید با قالب ۴K با ۳۰ فریم بر ثانیه و با قالب ۲٫۷K با ۵۰ فریم ثانیه فیلم‌برداری کنید. کیفیت فیلم‌برداری ۱۰۸۰p120 امکان ثبت تصاویر ویدئوی با کیفیت عالی و خارق‌العاده را فراهم می‌کند.با استفاده از تنظیمات Protune جدید این دوربین می‌توانید چه در حین عکاسی و چه در حین فیلم‌برداری رنگ، محدوده حساسیت (ISO)، نوردهی و سایر مؤلفه‌ها را کنترل کنید. با محفظه این دوربین می‌توانید با تفکیک‌پذیری ۱۲ میلیون پیکسل در عمق ۴۰ متری آب عکس‌برداری کنید.

 
کنترل دوربین GoPro Hero4 Black Music

باید بگوییم استفاده از نمایشگر و دکمه‌ها کمی مشکل می باشد، اما با ترکیب دکمه‌ها و نمایشگر می‌توانید تمام ویژگی‌های دوربین را کنترل نمایید. فراموش کردن اینکه کدام با کلید بین منوها جابجا می‌کند و کدام یک آن منو را انتخاب می‌کند و تغییر می‌دهد کاملا طبیعی می باشد.

    باید در اینجا یادآوری کینم که باحالت QuickCapture این دوربین دیگر لازم نیست نگران از دست دادن لحظه‌ای ناب باشید. این حالت دوربین گوپرو را به حالت تک دکمه‌ای تبدیل کرده، به‌طوری‌که به‌محض روشن کردن دوربین، تصویر‌برداری آغاز می‌شود. چنانچه دکمه را دو ثانیه نگه‌دارید، عکس‌برداری تأخیر زمانی انجام می‌شود.

 

و اینکه کنار بدنه‌ی دوربین GoPro Hero4 Black Music، درپوشی قرار دارد که پورت‌های ارتباطی دوربین را می‌پوشاند. درپوش پورت‌ها یک تکه‌ی پلاستیکی ساده است که به هیچ جایی بند نمی باشد و به این سبب که برای شارژ باتری دوربین لازم می باشد این درپوش باز شود، احتمال فراموش کردن آن پس از شارژ خیلی زیاد است. زیر درپوش دوربین یک شیار کارت حافظه‌ی micro SD، یک پورت mini USB و یک micro HDMI وجود دارد که پورت HDMI هم برای انتقال تصویر به تلویزیون و … می باشد و پورت mini USB برای شارژ باتری  این دوربین، انتقال فایل‌ها به کامپیوتر یا اتصال میکروفون خارجی البته به کمک یک تبدیل مجزا استفاده می‌گردد.
کارایی دوربین GoPro Hero4 Black Music

اگر نگران تبادل اطلاعات بین این دوربین عکاسی و دیگر ابزارهای هستید باید بگوییم که دوربین GoPro Hero4 Black Musicدارای قابلیت بی‌سیم داخلی می باشد و به کاربرش اجازه می‌دهد با استفاده از یک ریموت کنترل (تهیه به صورت جداگانه) یا اسمارت‌فون آن‌را کنترل کند. وصل کردن دوربین به موبایل به سادگی تمام انجام می‌شود؛ کافی است بلوتوث و وای موبایل‌تان را روشن ‌نمایید و سیستم بی‌سیم دوربین را هم در حالت روشن قرار ‌دهید. حال اگر در موبایل‌تان شبکه‌های وای‌فای را جستجو ‌کنید، شبکه‌ی Wi-Fi Direct ایجاد شده توسط دوربین را پیدا می‌کنید و قادر هستید به آن وصل می‌شوید. با وصل شدن حالت بی‌سیم، یک چراغ LED در گوشه‌ی سمت چپ نمایشگر جلویی دوربین شروع به چشمک‌زن می‌کند. در این وضعیت حتی اگر دوربین را خاموش هم نمایید قابلیت بی‌سیم آن خاموش نمی‌شود و روشن بودن‌اش به وسیله‌ی یک چراغ آبی چشمک‌زن به اطلاع می‌رسد. روشن ماندن بی‌سیم این دوربین برای این است که ارتباط بین دوربین و موبایل حفظ گردد و بتوان حتی از حالت خاموش هم دوربین را به وسیله‌ی اپلیکیشن موبایل روشن و کنترل نمود. هنگام فیلمبرداری از طریق اپلیکیشن قادر هستید از قابلیتی با نام HiLight Tag استفاده نمایید. این قابلیت اجازه می‌دهد تا حین فیلمبرداری، لحظات مهم را علامت‌گذاری نمایید تا هنگام تماشای فیلم‌ها بتوانید به سرعت لحظه‌ی موردنظرتان را پیدا نمایید.

    همانطور که گفتیم ازلحاظ ارتباطی دوربین HERO4 Black مجهز به سیستم Wi-Fi و Bluetooth داخلی است. با استفاده از نرم‌افزار گوپرو و تلفن هوشمند یا تبلت می‌توان تمام مؤلفه‌های دوربین را از فاصله حداکثر ۱۸۰ متری کنترل کرد. این قابلیت فوق العاده است.  همچنین می‌توان تصاویر تهیه‌شده را از همین مجرای ارتباطی منتقل کرده و بر روی شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت به اشتراک گذاشت.

 
شارژدهی باتری دوربین GoPro Hero4 Black Music

باید بگوییم دوربین GoPro Hero4 Black Music در زمینه‌ی شارژدهی باتری آن‌قدرها موفق عمل نمی‌کند و در حالت فیلمبرداری ۴K با وای‌فای خاموش، چیزی بین یک ساعت تا یک ساعت و ده دقیقه دوام می‌آورد.

همچنین  دوربین GoPro Hero4 Black Music در زمینه‌ی شارژدهی اما آن‌قدرها موفق عمل نمی‌کند و در حالت فیلمبرداری ۴K با وای‌فای خاموش، چیزی بین یک ساعت تا یک ساعت و ده دقیقه دوام می‌آورد. اگر بخواهید باتری کمی بیشتر دوام بیاورد می‌توانید رزولوشن فیلمبرداری را کاهش دهید و به طور مثال در حالت ۷۲۰p فیلم بگیرید؛ اما در این شرایط هم شارژدهی باتری نهایتا به دو ساعت خواهد رسید. در نظر داشته‌باشید که وقتی بهای یک دوربین ۴K را پرداخته‌اید منطقی نیست که در رزولوشن پایین‌تری فیلمبرداری کنید و مشکل شارژدهی باتری را هم می‌توانید با تهیه‌ی باتری یدکی جبران نمایید. هر کدام از این باتری‌ها صد و چند ده هزار تومان قیمت دارند و می‌توانید به هر تعداد که مایلید باتری یدکی بخرید تا هرگز با مشکل کمبود شارژ مواجه نشوید. تنها نکته‌ی منفی در مورد باتریِ دوربین، این می باشد که طراحی متفاوتی نسبت به باتری دوربین +Hero3 داراست و اشخاصی که باتری‌های یدک را برای گوپروی قبلی‌شان تهیه کرده‌اند، حالا مجبور می باشند دوباره این‌کار را برای دوربین به روز شده‌شان انجام دهند.
کیفیت‌های فیلمبرداری دوربین GoPro Hero4 Black Music

 دوربین GoPro Hero4 Black Music می‌تواند ویدئوهای ۴K ضبط کند. برای ضبط ویدئو در این رزولوشن می‌توانید یکی از سه سرعت ۳۰، ۲۵ و ۲۴ فریم بر ثانیه را انتخاب کنید. حیف که قهرمانِ چهارمِ مشکی ما نمی‌تواند در سرعت ۶۰ فریم فیلمبرداری کند و حتما فیلمبرداران ورزشی از بابت نبود چنین سرعتی در این دوربین حسرت خواهند خورد. در رزولوشن ۴K دو حالت میدان دید عریض (Wide) و SuperView وجود دارد. در وضعیت SuperView با استفاده از قسمت‌های پایینی و بالایی سنسور ۴:۳ و در نهایت تبدیل آن به تصویر ۱۶:۹ تصویری به دست می‌آید که کُروی‌تر از حالت معمولی است و کاملا حس یک لنز چشم ماهی (Fish Eye) را القا می‌کند. رزولوشن دیگری توسط دوربین پشتیبانی می‌شود که ۲٫۷K می باشد که از رزولوشن ۱۰۸۰p باکیفیت‌تر می باشد و در مقایسه با کیفیت ۴K به توان پردازشی کمتری در زمان پخش نیاز دارد. اگر نبود سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۴K اذیت‌تان می‌کند، می‌توانید در این رزولوشن که کیفیت‌اش کمی پایین‌تر از ۴K است  با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم بگیرید. رزولوشن در دسترس بعدی ۱۴۴۰p است که تصویری بسیار عریض ذخیره می‌ نماید. برتری این وضعیت در فعال بودن سرعت ۸۰ فریم بر ثانیه در آن می باشد. اگر هم این سرعت برای‌تان هیجان انگیز نمی باشد، می‌توانید کلا بی‌خیال این رزولوشن گردید.

شما در رزولوشن‌های رایجی مانند ۷۲۰p و ۱۰۸۰p قادر هستید با حداکثر سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه فیلم بگیرید که برای طرفداران ویدئوهای اسلوموشن خوشحال‌‌کننده خواهد بود. یک وضعیت دیگر با دقت ۹۶۰p وجود دارد که به نوعی بینابین است و با وجود رزلوشن‌های ۷۲۰p و ۱۰۸۰p انتخاب آن اصلا منطقی نخواهد بود. البته در رزولوشن ۷۲۰p تا سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه هم می‌توانید فیلم بگیرید؛ اما تنها به این شرط که میدان دید را در حالت باریک (N) قرار دهید. حالت ۷۲۰p دارای سه میدان دید باریک، متوسط و عریض می باشد. در حالت باریک زاویه‌ی ۹۰ درجه پوشش داده می‌گردد.

منبع:

عکاسی





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: