GoPro HERO با بدنه ای مستحکم و طراحی یکپارچه
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

احتمالا شما نیز با دوربین های اکشن کم مخصوصا معروف ترین مدل آن یعنی دوربین های GoPro حتما آشنایی دارید. این دوربین ها سالهاست که تولید و عرضه می شوند اما در طی یکی دو سال اخیر و با محبوب شدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، به یک باره محبوبیت این دوربین و عکس های سلفی نیز بیشتر شد. قابلیت ها و امکانات جانبی این دوربین ها باعث استقبال عمومی از آن شده است. امروزه می توان گفت زمانی فرا رسیده که دیگر GoPro یک وسیله برای ورزشکاران و محققان نیست و تبدیل به یک دوربین کوچک و با کیفیت برای ثبت و ضبط لحظات مردم عادی و علاقه مندان شده است.عکاسی کودک
ابتدا باید بگوییم سری جدید دوربین‌های گوپرو که شاملHERO4 Black، HERO4 Silver و HERO است به‌ تازگی توسط کمپانی گوپرو به بازار ارائه شده‌اند. البته با توجه به سیاست‌های تولید و فروش این کمپانی تولید بالاترین مدل سال گذشته یعنی HERO3+ Black متوقف‌شده می باشد. هرچند مدل HERO3+ Silver و HERO3 White همچنان تولید می‌گردند.سالن تولد کودک

HERO4 Black

این دوربین زیبا که در واقع پرچم‌دار دوربین‌های ورزشی کمپانی گوپرو می باشد با قابلیت فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و فیلم‌برداری ۱۰۸۰p با حداکثر سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه، بسیاری را شگفت‌زده می‌کند. HERO4 Silver که بر روی کاغذ به غیر از وجود نمایشگر لمسی رنگی در پشت تفاوت چندانی با HERO3+ Black ندارد هم، جذابیت‌های خاص خود را داراست. نمایشگری که حتی HERO4 Black نیز از وجود آن بی‌بهره است. مدل HERO نیز یکی از بهترین تولیدات کمپانی گوپرو تا به امروز خواهد بود، برای اینکه این نخستین باری است که این وسیله دوست داشتنی را می‌توانید با قیمتی بسیار مناسب تهیه نمایید. در ادامه به بررسی دقیق‌تر مدل HERO خواهیم پرداخت. البته در این دوربین جذاب خبری از قابلیت‌های رنگارنگ سایر مدل‌ها و امکاناتی نظیر شبکه بی‌سیم نمی باشد و حداکثر قادر خواهید بود ویدیوهای خود را به صورت ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و یا ۷۲۰p با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط نمایید .در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.

باید بگوییم اینکه چرا کمپانی گوپرو تصمیم گرفت از نمایشگر لمسی بر روی دوربین HERO4 Silver استفاده نماید و نه بر روی دوربین HERO4 Black که مدل‌بالاتری نسبت به Silver محسوب می‌گردد، دقیقا معلوم نمی باشد. یک دلیل می‌تواند محدودیت‌های فیزیکی باشد؛ توانایی گنجاندن چنین صفحه نمایشی در فضای بسیار کوچک قاب دوربین‌های گوپرو، با توجه به اینکه این دوربین جذاب از توان پردازشی بالاتری نیز نسبت به مدل Silver بهره می‌برد و لذا ممکن است بنا به دلایل فنی فضای کمتری برای این منظور در اختیار داشته باشد. از طرف دیگر عده‌ای مشکل دفع حرارت را بهانه‌ای برای این کار می‌دانند، که البته چندان منطقی به نظر نمی‌آید؛ چراکه نمایشگر LCD جدید گوپرو در لیست لوازم اضافه این دوربین کارآمد به چشم می‌خورد. شاید هم مصرف باتری بیشتر پردازشگر قوی‌تر، در مدل Black در کنار مصرف اضافی ناشی از به‌کارگیری این نمایشگر طول عمر باتری را بسیار پایین می‌آورده می باشد. به عنوان آخرین و محتمل‌ترین سناریو نیز می‌توان سیاست‌های فروش این کمپانی را در نظر گرفت. اگر مورد آخر صحیح باشد باید منتظر ماند تا ببینیم این سیاست ها چقدر درست بوده‌اند.

در اینجا به مقایسه بین دوربین های HERO4 Silver و HERO3+ Black می پردازیم همان‌طور که در بالا تویح دادیم تفاوت این دو مدل روی کاغذ چنان فاحش نمی باشد و به یک نمایشگر لمسی در پشت این دوربین زیبا ختم می‌گردد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم باید بهره‌گیری از بلوتوث را نیز به آن بی افزاییم. اما آیا وجود نمایشگر و بلوتوث تنها تفاوت می باشد؟

در پاسخ به این سوال باید پاسخ دهیم که شاید بر روی کاغذ این‌چنین باشد اما وقتی با معیارهای دنیای واقعی این دو دوربین را مقایسه می کنیم به نتیجه دیگری می‌رسیم. اختلاف محسوسی در خروجی ویدیو به دست آمده از دو دوربین وجود دارد و دوربین HERO4 با پردازش بهتر تصاویر و انجام عملیات نورسنجی و تراز سفیدی بهتر همچنین دارا بودن شارپنس و عملکرد بهتر در شرایط نوری ضعیف، با اختلاف قابل توجهی بر مدل قدیمی چیره می گرد.

 

    طراحی GoPro HERO

    با کمی دقت در این دوربین میتوان گفت که طراحی ظاهری این دوربین کوچک و قدرتمند بسیار شبیه به نسل قبلی خود یعنی Hero 3+ است و ما با مشاهده آن همچنان با یک مکعب آلومینیومی که یک لنز فیش آی در جلوی آن قرار دارد روبرو هستیم. این به این معنی است که کیس های ضد آب نسل قبلی نیز همچنان با نسل چهارم کار می کنند و به راحتی می توانید دنیای زیر آب را شکار کنید.

 

 

 

این را هم بیافزاییم که مخصوصا بعد از به‌روزرسانی میان‌افزار دوربین HERO4 Silver اختلاف کیفیت تصویر آن با مدل Black بسیار کم شده می باشد؛ همچنین شاید از دید عده‌ای پرداخت مبلغ بیشتر و نداشتن نمایشگری که در مدل پایین‌تر موجود است چندان منطقی به نظر نیاید اما نباید از فراموش کرد که عده بسیاری نیز فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و فیلم‌برداری ۱۰۸۰p با حداکثر سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه  را با هیچ‌چیز عوض نخواهند نمود. باید اینرا بدانید که حتی در ویدیوهای ۱۰۸۰p نیز مدل Black به خاطر داشتن توان پردازشی بهتر با اختلاف اندکی پیشتاز خواهد بود. جالب است که بدانید یکی از مهم‌ترین کاربردهای فیلم‌برداری با رزولوشن‌ها بالا در این دوربین‌ها، استخراج عکس از این ویدیوهاست. عکس‌هایی که داشتنشان با رزولوشن ۴K برای چاپ کردن و استفاده به عنوان Wallpaper از رزولوشن ۲٫۷K و ۱۰۸۰p بسیار بهتر می باشد. همچنین یک کاربرد دیگر رزولوشن بالا که عکاسان و فیلم‌برداران همواره از آن استفاده می‌ نمایند کراپ کردن تصویر می باشد. به این معنا که با بریدن تصویر تنها کادر مورد نظر خود را جدا می‌کنند و از ما بقیه تصویر در ویدیو خروجی نهایی استفاده نمی‌کنند. تکنیکی که شاید پرسش آن دسته از اشخاصی را که می‌پرسند “رزولوشن ۴K به چه درد می‌خورد؟” را تا حدی پاسخ دهد.

در ادامه درباره کیفیت فیلم‌برداری دوربین‌های HERO4 باید بگوییم که نسبت به نسل پیشین خود پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده‌اند و میزان شارپنس و تراز سفیدی به طرز محسوسی بهبود پیدا کرده می باشد. مخصوصا در شرایط نوری ضعیف عملکرد این دوربین‌های زیبا دگرگون شده و واقعا خوب عمل می‌نمایند.

در اینجا نوبت به دوربین HERO می‌رسد، اولین دوربین کمپانی گوپرو که در رنج قیمت کاملا متفاوتی عرضه شده است. شاید بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان و اشخاصی که تا امروز به خاطر قیمت بالای این دوربین‌ها به سمت آن‌ها نمی‌رفتند دیگر دلیلی برای نخریدن گوپرو نمی‌بینند. این دوربین شکیل که ارزش خرید بسیار بالایی داراست جزو ارزان‌ترین های این بازار نیز می باشد.

قابل ذکر است ابعاد بدنه ی دوربین HERO با بقیه دوربین‌های گوپرو تفاوت چندانی ندارد ولی از نظر وزنی با داشتن تنها ۱۱۱ گرم از همه آن‌ها سبک‌تر می باشد که ویژگی مطلوبی است. مورد دیگری که HERO نسبت به بسیاری از دوربین‌های گوپرو در آن برتری دارد داشتن طول عمر باتری بسیار خوب می باشد. دوربین HERO مطابق با اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت گوپرو قادر می باشد تا مدت دو ساعت ۴۵ دقیقه به‌صورت Full HD فیلم‌برداری نماید. نکته جالب توجه این است که بدانید این عدد برای دوربین HERO4 Black یک ساعت و ۳۰ دقیقه و برای دوربین HERO4 Silver یک ساعت و ۵۰ دقیقه هست.

مسئله ای که درباره باتری دوربین HERO باید بدانید این می باشد که در این دوربین جذاب، کاربر به باتری دسترسی ندارد. به عبارت دیگر دری برای تعویض باتری وجود ندارد. هرچند کاربر قادر نخواهد بود از باتری اضافه استفاده کند، اما با استفاده از درب مشبک و یک منبع تغذیه قابل حمل حداقل قادر خواهد بود به فیلم‌برداری درجاهای خشک و به دور از گرد و غبار ادامه دهید. همچنین خبری هم از خروجی Micro HDMI نمی باشد. حتی برای جک Mini USB و شیار کارت حافظه microSD نیز درپوشی در نظر گرفته نشده می باشد و بر خلاف معمول جای آن‌ها از کنار بدنه دوربین به پشت بدنه انتقال یافته می باشد.

 
رقبای دوربین HERO

بیشک میتوان اقرار کرد که این دوربین رقبای مختلفی در بازار دارد. یکی از آنها دوربین HTC Re است که به تازگی نیز معرفی شده است. البته باید قبول کرد که  HTC Re به خوبی GoPro قادر به فیلم برداری نیست و حداکثر رزولوشن فیلم برداری آن، Full HD و با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه است. در واقع به نظر می رسد HTC این دوربین را بیشتر برای کاربران خانگی Action Cam تولید کرده است و برخلاف GoPro به درد حرفه ای های این زمینه نمی خورد.

 

 

مسئله ی دیگر هم که این دوربین کارآمد را از سایر دوربین‌ها گوپرو متمایز می‌نماید، قاب بدنه آن می باشد. قاب بدنه دوربین HERO در واقع از بدنه آن جدا نمی‌شود و به‌صورت یکپارچه با بدنه ساخته شده است. از هم اکنون می‌تواند حدس زد که قطعا تعدادی دوربین HERO با بدنه شکسته روانه مراکز خدمات این کمپانی می‌شوند؛ نه به خاطر شکستگی ناشی از ضربه خوردن بلکه به خاطر عدم اطلاع آن دسته از اشخاصی که زحمت خواندن دفترچه این دوربین را به خود نداده‌اند و اطلاعی هم از ثابت بودن قاب بدنه این دوربین زیبا نداشتند و سعی کرده‌اند به هر طریق ممکن قاب این دوربین را جدا نمایند. شاید هم جای گله از گوپرو باشد که چرا ظاهر این دوربین به گونه ایست که به نظر می‌آید چنین امکانی وجود دارد و حتی از هیچ برچسب بازدارنده‌ای استفاده نشده می باشد. مثل علامت‌های هشدار دهنده‌ای که بر روی پیچ و مهره‌های با جهت حرکت مخالف آن چه معمول است سفت می‌شوند؛ چراکه انتظار می‌رود این دوربین عالی از بدنه جدا شود، حال اگر برای پایین آوردن هزینه‌های ساخت این امکان در این مدل وجود ندارد می‌بایست با علایم هشدار دهنده به کاربر اخطار داد.

باید بدانید این دوربین فوق العاده نیز مانند سایر دوربین‌های GoPro ضد آب است و GoPro کارکرد بدون نقص آن را تا عمق ۴۰ متری تضمین نموده می باشد. همچنین این دوربین جدید به قدر کافی مستحکم و مقاوم ساخته شده تا بتواند در برابر شرایط سخت مقاومت نماید. تمامی این قابلیت ها در کنار قابلیت خوب این دوربین برای فیلم‌برداری در محیط‌های کم‌نور، کیفیت ضبط صدای بسیار خوب و لنز بسیار واید به شما امکان ضبط و اشتراک گذاری لحظه‌های زندگی پر هیجانتان را می‌دهند.

منبع:

عکاسی





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: