عکاسی از طبیعت
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

 عکاسی در سفر همیشه برای عکاس های حرفه ای و آماتور جذاب است طبیعت یکی از مهمترین سوژه های عکاسی در سفر است نکات این یادداشت به علاقه مندان عکاسی نوزاد در آتلیه نوزاد برای ثبت عکس های بهتر کمک می کند

عکاسی در سفر همیشه برای عکاس های حرفه ای و آماتور جذاب است. طبیعت یکی از مهمترین سوژه های عکاسی در سفر است. نکات زیر به علاقه مندان عکاسی برای ثبت عکس های بهتر کمک می کند.



ـ قبل از سفر گزارشات هواشناسی را مطالعه کنید.

ـ نقشه راه های محلی را تهیه کنید. (همراه داشتن GPS و یا نرم افزارهای رهیابی روی گوشی های موبایل حتماً مفید خواهد بود.)

ـ تنها به مناطق ناشناس و خطرناک نروید.

ـ از سلامت لوازم سفر، اتومبیل و تجهیزات آن مطمئن شوید.

ـ در گرمترین فصول سال هم از همراه داشتن کیسه خواب، مایحتاج اولیه و مقداری آذوقه ضرر نمی کنید.

ـ عجله نکنید.

ـ اگر در فصل بارندگی اقدام به عکاسی می کنید، پوشش بارانی دوربین و چتر را فراموش نکنید.

ـ لنزهای واید برای صحنه های وسیع طبیعت انتخاب مناسبی است.

ـ نصب آفتاب گیر لنز از تابش مستقیم اشعه ی آفتاب به داخل لنز و خرابی عکس جلوگیری می کند. اگر آفتاب گیر در دسترس نبود؛ نسبت به آفتاب زاویه بگیرید، در سایه بایستید و یا از سایه دست بر روی لنز استفاده کنید و مراقب باشید تصویر دستتان داخل کادر نباشد.

ـ کمی در اطراف موضوع قدم بزنید و از زوایای مختلف به منظره نگاه کنید. مخصوصاً بلندی تخته سنگ ها و تپه های کوچک را برای پیدا کردن بهترین زاویه دید امتحان کنید.

ـ همیشه بهترین تصویرها در مقابل شما نیستند. گاهی به پشت سر خود هم نگاه کنید.

ـ به یاد داشته باشید هیچ کدام از عوامل جذابیت یک صحنه طبیعی مثل؛ نسیم، عطر گل ها، صدای پرندگان و شر شر آب و... و یا وقایع دیداری حاصل از حرکت و تغییر نقاط دید شما (مثل آنچه در هنگام فیلمبرداری وجود دارد) قابل انتقال مستقیم به عکس نیستند. قبل از عکاسی زیبائی های بصری منظره را جدای از این عوامل و در حد قابلیت های عکس ارزیابی کنید.

ـ بر خلاف چشم که تصویری سه بعدی تولید می کند، عکس های معمولی دو بعدی هستند. پس گاهی با بستن یک چشم، تصویر دو بعدی نهایی را تجسم کنید.

ـ معمولاً حذف زباله هایی مثل یک قوطی کنسرو و... از گوشه تصویر به مراتب ساده تر از ویرایش های دشوار و موجب نجات یک عکس خواهد بود.

ـ مناظر را در شرایط نوری مختلف و در طول شبانه روز بررسی کنید تا به لحاظ نور، رنگ، شکل سایه ها و... به بهترین موقعیت دست پیدا کنید.

ـ نورهای جانبی، کلیات و بافت تصویر را بیشتر نشان می دهند. نورهای روبرو به نمایان شدن جزئیات کمک می کنند و نورهای پشت منظره باعث تاکید بر عمق تصویر خواهند شد.

ـ هوای ابری شرایط نوری یکنواخت، بدون سایه های تند و مناسبی را برای نمایش تنوع رنگ در مناظر طبیعی مهیا می کند.

ـ معمولاً بهترین جای قرارگیری خط افق در یک سوم پائینی و یا یک سوم بالائی عکس است.

ـ در شرایط معمولی کادرهای افقی آرامش و تناسب بیشتری با مناظر طبیعی دارند.

ـ از امکان تهیه عکس های پاناروما (عکس هایی که نسبت طول به عرض آن¬ها بیشتر از عکس های معمولی است و از کنار هم چیدن چند عکس به دست می آید) با دوربین عکاسی و نرم افزارهای رایانه ای استفاده کنید.

ـ حتی المقدور از سه پایه استفاده کنید. درخت ها، تخته سنگ ها و... هم گاهی تکیه گاه خوبی برای دوربین عکاسی هستند. (اگر دوربین عکاسی سبکی داشته باشید، سه پایه های کوچک جیبی هم مفید خواهند بود.)

ـ انتظار برای عبور حیوانات وحشی و پرندگان از داخل قاب عکس، معمولاً نتایج مطلوبی در عکاسی دارد. دقت کنید صدای شاتر و یا حرکات ناگهانی شما باعث رمیدن وحوش نشود.

ـ برای وضوح تمام عناصر در فواصل مختلف تصویر، می توان از دیافراگم های بسته تر، متناسب با شرایط نوری موجود و درنتیجه افزایش عمق میدان استفاده کرد.

ـ عکاسی بر روی سه پایه و با سرعت پائین شاتر، از اشیاء ثابت تصاویری واضح و از اجسام متحرک تصویری محو ایجاد می کند که تضاد حاصل در اغلب اوقات جلوه ای مطلوب دارد. مثلاً آدم هایی که از جلوی یک بنا عبور می کنند و یا حیواناتی که در حاشیه یک منظره مشغول چرا هستند و...

ـ سرعت های خیلی بالای شاتر در عکسبرداری از رودخانه های خروشان، آب های جاری، فواره ها، آب فشان ها، آبشارها و... باعث ایجاد حالت انجماد آب می شود. بهتر است برای نمایش حرکت و لطافت حجم آب از سرعت های پائین تر (حدود 15/1 ـ 30/1 ثانیه) استفاده شود. با استفاده از فیلترهای ND می توان حتی این اندازه سرعت را هم کمتر کرد.

ـ در عکاسی از آبشارها، کمی از آسمان و حوضچه زیر آبشار را هم در تصویر جای دهید.

ـ به انعکاس تصاویر در سطح آب دریاچه ها، حوض ها و... توجه کنید. در صورت لزوم منتظر سکون آب شوید و یا آن را با ضربه دست و پا مواج کنید.

ـ انعکاس نور از روی سطوح برفی و یخی معمولاً بیش از انتظار است و چه بسا که موجب خطای سیستم نورسنجی دوربین می شود. در این شرایط به نورسنجی توجه بیشتری داشته باشید.

ـ در نماهای بسته¬تر، انعکاس آفتاب بر روی شاخص ترین قسمت عکس را به کمک رفلکتور و یا یک قطعه آینه آزمایش کنید. مثلاً در مورد لانه پرندگان یا دسته های گل و... که در سایه قرار گرفته اند و با این نور ممکن است بهتر و درخشان تر دیده شوند. البته مراقب باشید شدت نور باعث حذف جزئیات و سفیدی بیش از حد موضوع نشود. قطرات آب را هم فراموش نکنید.

ـ برای داشتن رنگ های پخته تر، خیس کردن تنه ی درختان و آب پاشی خاک های خشک، سنگ ها و... را امتحان کنید. این کار میزان انعکاس نور آفتاب را تغییر می دهد و ممکن است رنگ های مطلوب تری در عناصر عکس ایجاد کند.

ـ بعد از بارندگی، به خاطر طراوت هوا، تمیزی شاخ و برگ ها، انعکاس نور در سطح زمین و... جلوه های مناسبی برای عکس ایجاد می شود.

ـ اشعه ماوراءبنفش اگرچه به چشم دیده نمی شود، اما بر روی عکس¬ ها تأثیر منفی می گذارد. برای عکاسی از مناظر طبیعی، آسمان، دریا، برف و... از فیلتر UV استفاده کنید. این فیلترها علاوه بر محافظت از لنز، اثرات مضر ماوراءبنفش را تا حد قابل قبولی خنثی می کنند.

ـ موقعیت های خاص جوی مثل مه، تندباد، نزدیک شدن طوفان، بارندگی و... را از دست ندهید.

ـ وقایع زودگذر را با تغییر مکان¬ ای مکرر از دست ندهید.

ـ عکاسی از طلوع و غروب در مناظر مختلف همیشه وسوسه انگیز است. کمی تیرگی و رنگ های گرم به جلوه بیشتر این عکس ها کمک می کند. شکار لحظات کوتاه طلوع و غروب احتیاج به کمی سرعت عمل دارد.

ـ عکاسی در شب های مهتابی و در نور مهتاب را تجربه کنید و منتظر باشید تا قرص کامل ماه در بهترین موقعیت قرار بگیرد.

ـ عکاسی از جانوران و حیات وحش یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین ژانرهای عکاسی حرفه ای است.

ـ قبل از عکاسی از حیوانات لازم است کمی در مورد عادات و خصوصیات رفتاری آن ها مطالعه کنید.

ـ حیوانات اهلی و وحشی در حال فعالیت هایی مثل غذا خوردن، شکار، لیسیدن پنجه ها و... دیدنی تر هستند.

ـ بعضی از حیوانات آنقدر رموک و حساس هسند که بدون کمین و استتار کامل و بدون مهارت و تجربه کافی نمی توان به آن ها نزدیک شد. انتظار، استتار کافی، حفظ فاصله، آرامش و استفاده از لنزهای تله بهترین ترفند برای عکاسی از حیوانات وحشی است. (به توصیه های محیط بانان توجه کنید.)

ـ پشت به باد عکاسی کنید. وزش باد حیوانات رموک را زودتر متوجه حضور شما می کند.

ـ قبل از نزدیک شدن به حیوانات، آن ها را در نماهای بازتر و همراه با محیط اطرافشان عکاسی کنید. بهتر است در حال نزدیک شدن به حیوانات، عکاسی را شروع کنید تا در صورت فرار موضوع، فرصت ها را کاملاً از دست نداده باشید.

ـ اگر از حیوانات درنده و حشرات خطرناک عکس می گیرید، نترسید اما سعی کنید زنده بمانید.

ـ همزمان با عکاسی و یا پیش از آن، غذا دادن به حیوانات را امتحان کنید. در مورد حیوانات اهلی از آشنایی صاحب حیوان کمک بگیرید.

ـ برای عکاسی از حیوانات، فلاش دوربین را غیرفعال کنید.

ـ کمتر عکاسی می تواند در مقابل وسوسه عکاسی از گل ها مقاومت کند.

ـ برای عکاسی از گل ها، علاوه بر زوایای بالا، نقطه دید پائین را هم امتحان کنید.

ـ وزش باد موجب لرزش گلبرگ ها و محوی عکس ها می شود. تا توقف باد و لرزش شاخه ها تأمل کنید و یا به وسیله ای مانع وزش باد شوید.

ـ درصورت لزوم شاخه ی گل ها را با قطعه ای چوب و یا مفتول فلزی نگهدارید و یا به حالت دلخواه درآورید.

ـ شاداب ترین و سالم ترین گل را انتخاب کنید.

ـ تاریک و روشنی حاصل از نور مستقیم آفتاب جزئیات بین گلبرگ ها را محو می کند. بنابراین نور یکنواخت سایه و یا هوای ابری معمولاً وضعیت مطلوب تری است. (یا از رفلکتور و انعکاس نور از روی سطح صاف و روشن استفاده کنید.)

ـ اگر پس زمینه گل موردنظر مناسب نیست، آن¬را با محو کردن و یا با استفاده از یک سطح ساده مثل برگ کاغذ، تکه ای پارچه ساده و یا لباس یکی از همراهان پنهان کنید.

ـ برای به دست آوردن رنگ های شاداب تر و درخشان تر؛ درصورت نیاز گرد و غبار روی گلبرگ ها را برطرف کنید.

ـ چند قطره آب می تواند شبنم صبحگاهی را بر روی برگ ها و گلبرگ ها بازسازی کند.

ـ از همزیستی گل ها و حشرات عکس بگیرید.

ـ اگر ظرفیت کارت حافظه دوربین در حین عکاسی پر شد و به یک کارت حافظه جدید دسترسی نداشتید، به ترتیب؛ عکس هایی که اشکالات بارز فنی مثلاً در میزان نوردهی، فوکوس، لرزش و... داشتند را حذف کنید. عکس های تکراری و یا بی اهمیت را پاک کنید. عکس هایی که از اهمیت کمتری برخوردارند و یا قابل تکرار می باشند را از طریق گزینه Resize کوچکتر کرده و اصل عکس را حذف کنید. از فرمت هایی مثل JPEG که حجم کمتری اشغال می کنند، استفاده کنید.

ـ در صورت نگرانی برای صرفه جویی در باقی مانده شارژ باطری دوربین؛ قابلیت نمایش عکس های ثبت شده را غیرفعال کنید. به جای صفحه نمایشگر، از ویزور (چشمی) استفاده کنید. از امکاناتی مثل فوکوس خودکار، لرزش¬گیر و فلاش استفاده نکنید. دوربین تان را به طور مکرر خاموش و روشن نکنید و مهمتر اینکه ضمن پرهیز از گرفتن عکس های زائد و اضافی، لذت عکاسی و لذت سفر خود را ضایع نکنید و خونسرد باشید.

منبع:

aftabir





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: