جبران نوردهی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

تقریبا هر دوربینی جبران نوردهی دارد و استفاده از آن بسیار آسان است. تمام چیزهایی که شما باید در مورد آن بدانید در این مقاله آموزشی ارائه شده است.

تقریبا هر دوربینی که شما می توانید در حال حاضر بخرید یک گزینه جبران نوردهی (exposure compensation) دارد. استفاده از آن بسیار ساده است و می تواند در بسیاری از شرایط مفید باشد، در زمان شما برای پس پردازش صرفه جویی کرده و به شما اجازه دهد تا عکسی که می خواهید را بدون هیچ زحمتی به دست آورید.

در این آموزش، ما هر چیزی که شما باید درباره جبران نوردهی بدانید را ارائه می دهیم.

جبران نوردهی چیست؟

جبران نوردهی در یک DSLR نیکون

جبران نوردهی یک راه سریع و آسان برای تغییر نحوه پاسخ دهی دوربین شماست، به طوری که هر عکسی که می گیرید، در نهایت با تغییر جبران نوردهی مورد نظر شما ایجاد می شود. این تغییر را می توان برای رسیدن به نوردهی بیشتر یا کمتر از حد معمول تنظیم کرد، و نتیجه تصویری است که کمی روشن تر یا کمی تیره تر از حالت معمول است. عکاسی نوزاد

چه موقع می توانید از جبران نوردهی استفاده کنید؟

جبران نوردهی در موقعیت های بسیار زیادی مفید است.

بعضی از دوربین ها به راحتی نوردهی های روشن تر یا تاریک تر ایجاد می کنند، بنابراین استفاده از یک مقدار متوسط جبران نوردهی به شما اجازه می دهد این مشکل را برطرف کنید. بسیاری از دوربین ها برای حفظ جزئیات برجسته طراحی شده اند، و بنابراین در بسیاری از مواقع به طور طبیعی نوردهی های کمی تاریک تر ایجاد می کنند تا از این اتفاق جلوگیری کنند. استفاده از جبران نوردهی این رفتار را اصلاح می کند، به طوری که نوردهی بیشتر مطابق با انتظارات شما می شود، اگرچه به طور بالقوه به قیمت از دست رفتن کمی از اطلاعات برجسته خواهد انجامید.

همچنین می تواند اینطور باشد که دوربین شما آنچه را که در صحنه مهم است کاملا درک نمی کند و به طور مداوم آن را نورسنجی می کند، بنابراین بخش خاصی از آن کمی تاریک تر یا روشن تر از آنچه که نیاز دارید، می شود. این مورد اغلب زمانی که سوژه مورد نظر شما تنها بخش کوچکی از صحنه را اشغال می کند، صادق است. در اینجا، شما می توانید از یک مُد نورسنجی متفاوت مانند نورسنجی نقطه ای نیز استفاده کنید، هرچند بسیاری از عکاسان عملی تر می دانند که تنها جبران نوردهی را به جای آن تنظیم کنید. آتلیه نوزاد

مناطق وسیع برفی معمولا باعث می شوند که دوربین صحنه را به طور کلی کم نوردهی کند، بنابراین کمی جبران نوردهی مثبت اغلب مورد نیاز است.

همچنین دوربین شما ممکن است فریب نواحی بسیار تاریک یا هایلایت های روشن را بخورد، که باعث می شو تصور کند که صحنه باید به شیوه ای متفاوت از روشی که شما ترجیح می دهید، نوردهی شود. بعضی از تصاویر، به ویژه آنهایی که در شرایط کنتراست بالا گرفته شده اند، می توانند هنگامی که شما به شدت کم نوردهی می کنید چشمگیر (دراماتیک)تر شوند، در حالیکه مراقب روشن ترین بخش های صحنه باشند. در واقع، اغلب اوقات شما ممکن است از جبران نوردهی برای دلایل خلاقانه بیشتر از هر چیز دیگری استفاده کنید.

استفاده از جبران نوردهی منفی در اینجا اجازه داد تا سوژه به صورت یک سیلوئت ثبت شود.

در مثال بالا، دوربین به طور طبیعی عکس را زیاد نوردهی کرد، چون با مقدار زیادی جزئیات سایه مواجه شد و به دنبال یک تعادل کلی خوب بود. با استفاده از جبران نوردهی منفی، سوژه می تواند به صورت سیلوئت در مقابل جزئیات پس زمینه روشن تر ثبت شود، اما صحنه هنوز هم متعادل است، چون بخش های روشن تر هنوز هم به صورت هایلایت ثبت می شوند.

نویسنده: مت گلوچینسکی (Matt Golowczynski)

منبع:

لنزک

 





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: