اصول عکاسی از کودکان، ساده کمی پیچیده
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

اصول عکاسی از کودکان، ساده کمی پیچیده
بادیدن عکس کودکان، اولین نکته ایی که به ذهن ما خطور میکند زیبایی و شادابی عکس میباشد و اولین جمله ایی که خواهیم گفت: “عکاسی از بچه ها که راحت و آسان است. آنها را میخندانیم و عکس میگیریم”
ولی براستی این چنین است؟
کودکان به هرکسی که دوربین در دست گرفته عکس خواهند داد؟
آیا رفتار کودکان در زمان عکاسی هماند رفتار روزمره آنها خواهد بود و هزاران سوال دیگر که باعث میشود ما با تامل بیشتری به عکاسی کودک توجه داشته باشیم
آشنایی با کودک
حتما قبل از عکاسی با نام، روحیات، علایق و سرگرمیهای کودک در کنار خانواده آشنا شوید. اصرار بیش از حد در جلب رضایت و اعتماد کودک میتواند نتیجه معکوس داشته باشد. چراکه کودکان هم برای خود حریم خصوصی دارند. توضیحات قبل این اشتباه را برای شما بوجود نیاورد که پس عکاسی از فرزند و کودکانی که با شما نسبت دارند بدون مشکل خواهد بود. صمیمیت بیش از حد با کودک بیشک شما را در زمان عکاسی دچار مشکل خواهد کرد چراکه بچه ها پس از انتخاب شما به عنوان یک دوست، الویتشان بازی کردن با شما خواهد بود تا اینکه شما از او عکاسی کنید که این مسله باعث میشود شما برای گرفتن هر عکس به کوچولوی مورد نظر وعده ها و قول هایی بدهید که امکان عمل کردن به آن را نخواهید داشت و این مسله میتواند اعتماد کودکان را به عکاسان دیگر از بین ببرد.
توجه به محیط و ایده های عکاسی قبل از عکاسی
تسلط شما به موضوع عکاسی باعث بالا رفتن سرعت شما در عکاسی خواهد شد. در عکاسی از کودکان شما در چند ثانیه میتوانید باعث خلق یک اثر ماندگار باشید پس دکور و یا پس زمینه های مورد نظر را از قبل آماده کنید. این موضوع در عکاسی خانگی هم صدق میکند. گاهی دیده شده مادر یا پدری اقدام به ثبت یک عکس بسیار زیبا از کودک خود را کرده اند ولی اصلا به اطراف و بکگراند کودک توجه نداشته که این امر باعث نارضایتی از کار نهایی خواهد شد. توجه به مرتب بودن لباس کودک و تمیزی آن، حالت و مرتب بودن موی سر کودکان، تمیزی کامل صورت. در نهایت حتماً در روز عکاسی و چند ساعت قبل از عکاسی وسایل و ابزار‌های مربوط به دوربین را کنترل کنید.
لبخند و آرامش کودک
سعی کنید همیشه با لبخند با کودک رو به رو شوید و محیط را از حالت جدی و حرفه‌ای به محیطی دوستانه بدل کنید تا کودک در برابر شما و دوربین احساس راحتی و آسودگی خیال کند. در حین عکاسی احتمال آسیب دیدن تجهیزات شما چه در خانه و چه در آتلیه وجود دارد که کنترل رفتار شما میتواند از چالش بوجود آمده تا حد زیادی بکاهد. اگر توان و تحمل پذیرش رفتارهای کودکانه را ندارید، هرگز وارد این شاخه از عکاسی نشوید.
غافلگیر کردن کودکان
گاهی با نشان دادن شی و یا رفتاری عجیب که ممکن است تا به حال آن را ندیده باشد کودک را تحت تاثیر قرار دهید. از آنجایی‌که کودکان معمولا کنجکاو هستند به راحتی می‌توانید مدت‌ها آنها را با ابزار عکاسی سرگرم کنید و عکس‌های طبیعی و جالبی از چهره کنجکاوش ثبت کنید.
گاهی لازم است از افراد خانواده هم کمک بگیرید و جلب توجه کودک را به آنها بسپارید ولی گاهی هم حضور خانواده در محیط عکاسی باعث لجبازی آنها خواهد شد.
جذابیتهای طبیعی کودک
هیچ وقت کودک را مجبور به ایستادن و یا نشستن در محیط و یا دکور مورد نظر نکنید. گاهی کودکان نسبت به عکاسی واکنش منفی نشان خواهند داد، در این زمان دوربین را کنار بگذارید و کمی او را به بازی دعوت کنید و بگذارید دوباره آرامش خود را به دست آورد. حضور مادر و یا پدر در کنار کودک باعث آرامش او خواهد شد و حتی ثبت عکس خانوادکی میتواند در جلب اعتماد و رضایت کودک تاثیرگذار باشد. شما می‌توانید از پدر و مادر بخواهید با کودک بازی کنند و از آنها نیز عکاسی کنید. این عکس‌ها روح بیشتری دارند و نسبت به عکس‌های کلاسیکی که در فضاهای رسمی گرفته می‌شوند جذابیت بیشتری دارند.
تنوع لباس کودک
تنوع در نوع و رنگ لباس کودک باعث ثبت آثار متنوع از کودک و همچنین تاحدودی متفاوت بودن چهره کودک با توجه به تغییر لباس در عکاسی خواهد شد.
توجه به تجهیزات عکاسی
لازمه عکاسی از کودکان تجهیزات حرفه ایی و محیط پیشرفته با دکورهای متفاوت نیست بلکه شناخت و آشنایی با اصول عکاسی بسیار کمک حال شما خواهد بود. بیشک اگر بصورت حرفه ای قصد عکاسی را دارید باید از دوربین‌های سریع و لنزهای پر سرعت استفاده کنید. حتما لنزهای مختلف واید و تله و …، نورهای کمکی که به آنها نیاز خواهید داشت و باطری و کارت حافظه اضافی همراه داشته باشید. اگر با دوربین‌های غیر دیجیتال عکاسی می‌کنید از تعداد کافی حلقه‌های فیلم مطمئن شوید. ولی این مسله نباید شما را از عکاسی از کودک خود در منزل و یا میط خارج از خانه مثل پارک دور کند و نداشتن تجهیزات را دلیل آن بدانید.
لحظه‌ها را از دست ندهید
برای ثبت لحظات آنی آماده باشید. همیشه انگشتان باید آماده فشردن شاتر و چشم هایتان شکارچی لحظات باشد. تنوع در ثبت تغییرات صورت گرفته در چهره کودکان شما را با آثاری روبرو خواهد کرد که توان عبور از آن را نخواهید داشت. این مسله در عکاسی نوزاد بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.
چشمان کودکان
همیشه گفته شده است که چشم‌ها دریچه‌ای به روح انسان است و عکس‌هایی که کودکان به دوربین خیره شده‌اند اکثرا نتیجه جذابی دارند. مهم نیست کوچولوهای عزیز حتما چشمان رنگی و خاص داشته باشد. هر کودکی جذابیت های منحصر به فرد خود را دارد.
توجه به سریال عکاسی
عکاسی از کودکان هم زمان خاص خود را دارد البته این به این معنا نیست که در خارج از این زمان شما اجازه عکاسی را ندارید، بلکه بهترین زمان برای عکاسی از کودکان، درنظر گرفتن فواصل زمانی مشخص و تایید شده است که شما با دیدن عکسها روند روبه رشد فرزندتان را بخوبی حس کنید. با ورود و فراگیر شدن عکاسی بارداری این جلسه از عکاسی هم جزوی از سریال عکاسی های کودک بشمار میرود. اشاره ایی گذرا به جلسات عکاسی خواهیم داشت و در فرصتی مناسب به توضیحات بیشتر درباره هرکدام خواهیم پرداخت.
عکاسی بارداری، عکاسی نوزاد، عکاسی سه ماهگی، عکاسی شیش ماهگی، عکاسی نه ماهگی، عکاسی یکسالگی و تولد در نهایت عکاسی در فضای باز از کودک که بهترین زمان برای عکاسی فضای باز اواسط بهار و اواسط پاییز میاشد و البته در زمان معرفی به آن میپردازیم
در زمان عکاسی احساساتی نشوید
خانواده ها با توجه به علاقه و عشقی که به کودکان خود دارند در پاره ایی از مواقع و در یک جلسه ی عکاسی آنقدر احساساتی رفتار میکنند که گویی نسل عکاسان در حال انقراض است و یا آنروز آخرین روز دنیاست. عدم فشار بیش از حد به کودکان جهت گرفتن عکس های زیاد بسیار ضروریست. و یا سفارش بیش از حد از عکسها باعث اشباع شما از عکاسی کودکتان خواهد شد و بطور حتم بعد از آن دیگر تمایلی به جلسات دیگر عکاسی نخواهید داشت
توجه به قابلیت های کودک

بچه ها در هر زمان از سن خود قابلیت های مختص به آن سن را از خود بروز خواهند داد. یک دختربچه در زمان عکاسی کاملا متفاوت و متمایز از یک پسربچه برخورد خواهد کرد. از کودک سه ماهه نمیتوان توقع داشت روی زمین بنشینند و تازه به دوربین هم لبخند بزنند. پس خانواده ها و عکاسان عزیز توجه ویژه ای به شناخت قابلیت های کودک داشته باشند امیدواریم توانسته باشیم هرچند کوتاه و مختصر، تاثیر بسزایی در نگاه شما عزیزان به مبحث عکاسی کودک داشته باشیم.

منبع:

گوگل

 





:: برچسب‌ها: آتلیه کودک , عکاسی کودک , عکس کودک , آتلیه عکاسی کودک , بهترین آتلیه کودک, آتلیه کودک شهرک غرب ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: