مشخصات دوربین مناسب برای عکاسی کودک
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

در قسمت اول آموزش عکاسی مشخص شد اولین مشخصه بهترین دوربین دیجیتال برای عکاسی کودک، عکاسی نوزاد، عکاسی پرتره و عکاسی بارداری، لنز تله واید بلند با توانایی ماکرو می باشد.
یکی دیگر از مشخصه های مهم برای این دوربین ها تنظیمات سرعت شاتر (shutter speed) و دیافراگم بطور مستقل و مجزا از یکدیگر می باشد. این نوع دوربین ها اغلب یک صفحه گردان تنظیم نور دارند که حروفی بر روی آنها نوشته شده است. (شکل زیر )

آموزش عکاسی

در ابتدا به شرح این حروف و کاربرد آنها می پردازیم و در مطالب بعدی در مورد مفاهیم و نحوه عملکرد  سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو مفصلا شرح داده می شود.

گزینه P: مخفف Program می باشد. وقتی دوربین روی این وضعیت قرار می گیرد سرعت و دیافرگم توسط خود دوربین تنظیم می شود. این گزینه برای کسانی که اطلاعات کافی در مورد تنظیمات دوربین ندارند گزینه مناسبی است. برای عکاسی کودک و یا نوزاد کافی است کادر بندی کنید و دکمه شاتر را فشار دهید.

گزینه AV: مخفف Aparture Value یا تقدم دیافراگم می باشد. وقتی دوربین روی این گزینه قرار می گیرد شما می توانید هر دیافراگمی را مایل هستید انتخاب نمایید دوربین، سرعت شاتر مناسب را بطور اتوماتیک تنظیم می کند. این گزینه در عکاسی کودک، عکاسی نوزاد، عکاسی پرتره و عکاسی بارداری و ... کاربرد های بسیاری دارد و به شما کمک می کند با تعیین محدوده عمق میدان وضوح میزان محوی را مشخص نمایید و تصاویر زیبایی خلق کنید.
پس تنها کاری که در این حالت عکسبرداری، لازم است انجام دهید این است که پس از کادر بندی با چرخاندن کلید تنظیم دیافراگم، یک دیافراگم را انتخاب و سپس دکمه شاتر را فشار دهید.

آموزش عکاسی عمق میدان

گزینه TV: مخفف Time Value یا تقدم سرعت می باشد. وقتی دوربین روی این گزینه قرار می گیرد شما می توانید بسته به اینکه سوژه چقدر متحرک به نظر برسد یا ثابت، و یا بسته به اینکه در چه سرعتی دست شما نمی لرزد و عکس تار نمی شود هر سرعت شاتری را که دوست دارید برگزینید چون دوربین بطور اتوماتیک دیافراگم مناسب را تنظیم می کند. این گزینه در عکاسی کودک، عکاسی نوزاد، عکاسی بارداری، عکاسی پرتره و ... کمک های شایانی می کند از جمله عدم لرزش دست و محو شدن عکس و یا بکارگیری تکنیک های پیشرفته برای ثبت حرکت سوژه.
روش استفاده از این مد عکاسی اینگونه است که پس از کادر بندی، یک سرعت را بسته به نیاز انتخاب و دکمه شاتر را فشار می دهید.

آموزش عکاسی سرعت شاتر

گزینه M: مخفف Manual و به مفهوم تنظیم دستی و غیر اتوماتیک است. وقتی دوربین روی این گزینه قرار دارد شما می توانید  سرعت شاترو دیافراگم دلخواهتان را بطور دستی به دوربین عکاسی اعمال کنید. این گزینه در عکاسی کودک، عکاسی نوزاد، عکاسی بارداری، عکاسی پرتره و ... بخصوص برای دوستانی که با مفاهیم نورسنجی، سرعت شاتر و دیافراگم آشنایی دارند یک گزینه ایده آل برای خلق تصاویر هنری با کنترل بسیار زیاد تلقی می شود. ما در آتلیه کودک نقش باران همیشه دوربین را روی این گزینه قرار می دهیم تا حین عکاسی امکان هر گونه مانوری را داشته باشیم.

گزینه A: مخفف Automatic و به مفهوم تنظیم بطور کاملا اتوماتیک می باشد. وقتی دوربین روی این گزینه تنظیم می شود تمامی فرامین کنترلی در اختیار دوربین قرار گرفته و عکاس هیچ کنترلی بر آنها ندارد. تفاوت این گزینه با گزینه P در این است که در گزینه P برخی تنظیمات نظیر میزان حساسیت نور (ISO/ASA)، تنظیم نقطه فوکوس و تنظیم نقطه نور سنجی همچنان در اختیار عکاس است ولی در گزینه A حتی این موارد را هم خود دوربین عکاسی تنظیم می کند. گزینه A در عکاسی کودک،  عکاسی نوزاد،عکاسی پرتره، عکاسی بارداری و ... برای کسانی مناسب است که هیچ چیز در مورد تنظیمات نور و نورسنجی نمی دانند و تنها کافی است که این دوستان، کادر بندی کرده و بدون در نظر گرفتن هیچ نکته ای، دکمه شاتر را بفشارند. 

آموزش عکاسی پرتره

در برخی دوربین ها به جای واژه AV و TV تنها از حروف اول آنها استفاده شده است یعنی A و T. این کار به دو دلیل انجام میشود: یکی اینکه سایز این حروف روی صفحه گردان بزرگتر شود و راحت تر دیده شود و دیگر آنکه تعداد آپشن های اتوماتیک بر روی گردونه زیاد است و اگر این حروف را بزرگ و کامل بر روی گردونه قرار بدهند دیگر جایی برای دیگر آپشن ها باقی نمی ماند. در اینصورت برای آنکه میان گزینه A که در این دوربین ها تقدم دیافراگم است و گزینه A که بطور استاندارد، گزینه اتوماتیک است اشتباهی پیش نیاید، گزینه اتوماتیک را بصورت یک مستطیل سبز رنگ تو خالی نشان می دهند. پس گزینه اتوماتیک یا با حرف A نشان داده می شود و یا بصورت یک مستطیل سبز تو خالی.

آموزش عکاسی, تنظیم نور

شکل دونده: در این مد عکاسی، دوربین بطور اتوماتیک تنظیمات نور را برای عکاسی از صحنه های ورزشی و یا سوژه های متحرک تنظیم می کند. در این حالت کافی است کادر بندی و سپس دکمه شاتر را کامل فشار دهید.

شکل کوه: در این مد عکاسی، دوربین بطور خودکار تنظیمات نور را برای عکاسی طبیعت و سوژه هایی که فاصله زیادی با دوربین دارند تنظیم می کند. در این مد نیز کافی است پس از کادربندی، دکمه شاتر را بطور کامل پایین فشار دهید.

آموزش عکاسی منظره

شکل گل:

شکل گل: این نماد عکاسی ماکرو و یا عکاسی از فواصل نزدیک می باشد. در این مد دوربین، بطور خودکار تنظیمات نور و عمق میدان وضوح را برای عکاسی ماکرو تنظیم می کند. در این مد نیز کافی است پس از کادر بندی دکمه شاتر را کامل فشار دهید. فقط باید دقت کنید در ویزور دوربین دقیقا آن قسمت مورد نظر را واضح ببینید و بعد دکمه شاتر را فشار دهید.  حروف SCN : برخی دوربین ها این قابلیت را دارند تا تنظیمات نور و رنگ عکس را که توسط شما تنظیم شده است در حافظه خود نگه دارند. زمانیکه شما به موقیعت مشابه می رسید نیازی نیست تمام تنظیمات قبلی را مجدد روی دوربین ست نمایید کافی است روی این مد بروید و تنظیم مورد نظر را انتخاب نمایید.   نتیجه: نتیجتا دومین مشخصه مهم یک دوربین خانگی مناسب برای عکاسی کودک، عکاسی نوزاد، عکاسی بارداری و عکاسی پرتره و ... قابلیت تنظیم سرعت، دیافراگم و ISO بطور مستقل و مجزا می باشد.  در مورد مفاهیم پایه ای سرعت، دیافراگم و نورسنجی در مطالب بعدی شرح کامل داده شده است و پیشنهاد می کنیم برای رسیدن به نتایج شگفت انگیز در عکاسی، حتما به آنها توجه کنید. چنانچه دوست دارید پیش از مطالعه قسمت سوم، این بخش را مطالعه نمایید روی لینک های زیر کلیک نمایید.

منبع:

نقاش باران





:: برچسب‌ها: آتلیه کودک , عکاسی کودک , عکس کودک , آتلیه عکاسی کودک , بهترین آتلیه کودک, آتلیه کودک شهرک غرب ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: